SVT och Janne Josefsson är inte seriösa

Jag har tidigare skrvit om cirkus Janne Josefsson och att SVT inte förmår blir seriösa i ett av sina tyngsta debattprogram. Eftersom folk tillåts avbryta varandra hej vilt och det är alldeles för många gäster i studion blir resultatet mest kackel. Den som seriöst är intresserad av en debatt bör titta på något annat program. Det är därför Isabella Löwengrip (Blondinbella) inte vill ställa upp i programmet. Hon förklarar det med:

Jag har fått förfrågan om att ställa upp i debattprogrammet Debatt tillsammans med Katrin för att prata om viktshetsdebatten och jag har faktiskt valt att inte ställa upp. Anledningen till det är att jag verkligen tar den här frågan seriöst och har därför inte lust med att ställa upp i ett pajkastningsprogram där jag får 10 minuter i tv och Janne Josefsson avbryter mig i hälften, eller bli kallad gris av Katrin i direktsändning. De enda som tjänar på det är tittarsiffrorna för Debatt och det har jag ingen lust med att bjuda på.

Ytterligare ett bevis på att SVT sänder så oseriösa program att de inte kan uppfylla sitt uppdrag att belysa den svenska debatten. Kommer det att leda till någon slutsats hos SVT? Troligen inte. De brukar vara immuna mot kritik. De brukar lägga skulden på någon annan eller förneka problemet. Det gör de nu också.

6 Responses to SVT och Janne Josefsson är inte seriösa

  1. Johan skriver:

    jomenvisst, om blondinbella säger det så! Så oerhört seriöst av dig att låta henne bedöma SVT och Janne Josefssons trovärdighet, eftersom hon är…öh…journalist? medievetare? Nävisstnä, mode-bloggare!!

  2. Andreas skriver:

    Nja, det är mer jag som säger det. Men jag och Isabella Löwengrip (Blondinbella) tycks ha samma uppfattning i frågan. Jag tyckte det hon skrev på ett bra sätt belyste den kritik jag tidigare (finns länkat) framfört mot ju programmet Debatt.

    Man kan tycka vad man vill om Blondinbella, men om hon som en medialt intressant person inte ställer upp i programmet Debatt, pga dess låga trovärdighet, har programmet och SVT ett problem. Det finns fler exempel på folk som aldrig skulle ställa upp i det programmet. Därmed urholkas SVT:s legitimitet som samhällsspeglande television.

    Alldeles oavsett om man gillar de debattörer som potentiellt skulle ställa upp eller inte. Det blir inte en fråga om ifall de personerna har rätt eller fel, det blir en fråga om att SVT inte klarar att belysa allas åsikter. Vilket är tanken med regim-TV.

  3. Johan skriver:

    Kan ju också vara så att hon inser att hon har mer att förlora än sin egen trovärdighet, ja menar, hon är sitt eget varumärke och månar naturligtvis om det. Att hon tackar nej har minimalt med samhällsspegling eller -klimat att göra, det är snarare ett resultat av rädsla och egennytta. Regim-TV, det är ju kul! Vad ska vi då kalla högerns megafoner, SVD och DN?

  4. Andreas skriver:

    Kalla dem vad du vill, jag ifrågasätter inte rätten att yttra sig eller själv avgöra om man vill ställa upp i pressen eller inte.

    Jag kan inte bedöma om det skulle försvaga eller stärka hennes varumärke att ställa upp i Debatt. Normalt brukar varumärken stärkas av medial synlighet. Alldeles oavsett är det hennes sak att avgöra. Och SVT:s problem att de uppenbart inte kan få med Sveriges mest kända bloggare i sitt debattprogram. Det var det sistnämnda jag hade synpunkter på.

  5. Johan skriver:

    Du är ju lite gullig som dömer ut hela SVT för de misslyckas att få dit sveriges mest kända bloggare…

  6. Andreas skriver:

    Jag dömer inte ut hela SVT, jag säger att de har problem, särskilt med programmet Debatt. Janne Josefsson blir allt mer ökänd och därmed kan han inte leverera trovärdig och seriös journalistik. Folk vill helt enkelt inte prata eller ha att göra med honom. Tycka vad man vill om det, men det blir ett problem för SVT.