Skolpolitiken har olika majoriteter

Under den socialdemokratiska regeringen låg majoriteten i riksdagen inom skolområdet i praktiken utanför regeringen. Den politik socialdemokraterna ville genomföra saknade stöd i riksdagen. De borgerliga partierna kunde i princip med stöd av Miljöpartiet hindra en betydande vänstervridning av skolpolitiken. Det blev tex aldrig något de-facto-avskaffande av friskolorna som (s) drev i olika former. Miljöpartiet med sin talesman Mikaela Waltersson stoppade detta tillsammans med de nuvarande regeringspartierna. På grund av utebliven riksdagsmajoritet lyckades aldrig heller någon socialdemokratisk skolminister lägga förslag om en ny skollag.

Nu är situationen omvänd. De borgerliga partierna bildar majoritet, men oppositionen är splittrad. Socialdemokraterna inser att deras chans att nå inflytande över skolan är att söka samförstånd. I den nu aktuella betygsfrågan innebär detta att de måste distansera sig från betygsmotståndarna i (mp) och (v). Enligt SvD vill de inte hota med att riva upp regeringens betygsreform om de vinner nästa val. Troligen är detta ett resultat av det taktiska övervägandet att de anser att de ännu mer skulle tycka illa om en betygskompromiss som vore resultatet av att sätta sig i förhandling med (mp) och (v). Dessutom hoppas de kunna driva de borgerliga partierna lite mot minskad resultatfokusering i skolan genom sin utsträckta hand. Jag tror inte skolminister Björklund går på denna taktiska fint.

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: