Vad kostar det att sitta med armarna i kors?

Idag talade jag på ett seminarium om behovet av infrastruktur i Mälardalen. Behovet är naturligtvis mångmiljardbelopp i en region vars viktigaste järnvägssträcka är en investering gjord på 1870-talet, spåren genom Stockholms getingmidja. Detta är kända fakta och argument. Det som gjorde seminariet intressant var snarare den efterföljande diskussionen där vi diskuterade kostnaden för att inte agera. För alla pratar om att infrastruktur kostar pengar – men vad kostar det då att vänta i stället?

Nutek har i rapporten ”Hur mycket kostar det att vänta? – en kontrafaktisk analys” att det kostat Stockholmsregionen 50 miljarder kronor att INTE genomföra Dennispaketet. Det är således inte så enkelt för en politiker att bara svara att det inte finns pengar till infrastruktur. En intressant fråga är också vem som borde ställas till svars för dessa 50 miljarder kronor och också hur ska, eller snarare har, dessa kostnader finansierats?

För visst finns det pengar att bygga vägar och spår för. Staten förväntas göra ett överskott på över 100 miljarder i år. Staten tänker sälja statliga bolag för 200 miljarder kronor. Stockholms Handelskammare visar också i en rapport om PPP att det finns andra vägar att finansiera infrastruktur där näringslivet kan gå in och ta både delar av risker och finansiering. Nutek visar att Stockholmsregionen förlorar cirka 4,75 miljarder kronor per år på att inte bygga klart Dennispaketet. Varför ska vi betala för det när det är billigare att bygga? Det borde Anders Borg svara på! Att inte göra lönsamma investeringar är för en företagare alltid en förlustaffär. Det är det för staten också.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: