Dags för semester

Begreppet industrisemester börjar få allt mindre betydelse, men nu efter Almedalsveckan börjar i alla fall den officiella semestern för opinionsbildare.

Årets almedalsvecka präglades av att de politiska partiernas engagemang minskade, samtidigt som detta tomrum fylldes upp av organisationer, företag och andra. Totalt sett blev veckan lika stor som förra året. Ett antal sammanställningar (tex eller här)är gjorda och efterdebatten tyder på att veckan även fortsatt kommer att ha en stor betydelse i opinionsbildningsbranschen. Det går tex inte att boka ett enda hotellrum i Visby för veckan nästa år.

Några noter från veckan:
* Mona Sahlin nämnde inte vikten av fri företagsamhet under sitt tal. Däremot nämnde hon Anders Borg. Anders Borg å sin sida pratade om vikten av fri företagsamhet – men nämnde aldrig Mona Sahlin eller Socialdemokraterna.
* PR-byrån JKL:s toppvärvning Göran Persson var bara några timmar i Almedalen. Trots detta lyckades han vinna den konkurrerande PR-byrån, Hill & Knowltons pris till årets opinionsbildare. Dock inte till sin egen byrå – utan till byrån Progress.
* Det är tråkigt att få tala på lördagen, vilket Nyamko Sabuni märkte. Många åker hem fredag kväll eller lördag innan talet.

About these ads

En kommentar till Dags för semester

  1. [...] att Almedalsveckan skulle tonas ner efter 2006 års rekordvecka.  Det var fel, vilket jag också noterade efter förra årets vecka. 2007 blev större än 2006, då var det organisationerna som fyllde ut politikernas minskade [...]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: