Trängselskattelögner #2

Lögnerna om trängselskatten fortsätter även efter införandet den andra gången. I dagens Metro hävdas att den avdragsrätt som gäller för privatpersoner kommer att minska SL:s ökning av resande med 40 %. Troligen kommer siffran härifrån. Utredaren på SL, Eric Tedesjö, lägger förvisso in brasklappen att det är ”mycket osäkra beräkningar”.

 Bullshit hade varit en bättre beskrivning. För att få göra avdrag för trängselskatten gäller nämligen Skatteverkets normala regler för avdrag för arbetsresor. Det innebär att den resande med bil måste göra en tidsvinst på två timmar per dag jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det blir knappast fallet för några Stockholmare, de flesta har ju inte ens en timmes resa med kollektivtrafik till jobbet. Detta konstateras också i SvD av Skatteverkets egen rättsliga expert, Pia Blank Thörnroos:

”Det är svårt för människor som bor i Stockholm att uppfylla kraven för tidsvinsten, särskilt om man bor längs linjerna för tunnelbana eller pendeltåg.”

Trängselskatten fortsätter vara en infekterad fråga och spontant får man intrycket att ingen egentligen vill ha den, i alla fall har alla kritiska synpunkter mot den. Det blir kanske så när ett Miljöpartiprojekt, avsett att sabba för bilismen, genomförs av en motvillig borgerlig regering som nu säger att den ska ge pengar till nya vägar.

Inte heller blir det bättre av att flera debattörer glider på sanningen.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: