Vi ska ha både yttrandefrihet och fria bygdegårdar

Vad är censur egentligen? Är alla tavlor som inte hänger hemma hos mig bortcensurerade?

Man kan ibland tro att vissa följer den logiken när de skriker om censur för att bygdegårdar inte vill visa konsten från konstnären Lars Vilk.

Fler skriver bra om detta (Jonas Morian och Per Gudmundsson) och jag ska inte upprepa argumenten.

 Detta påminner mig om en lika idiotisk diskussion som uppstod för något halvår sedan när vissa radiostationer i USA valde att inte spela öppet Bushfientliga låtar på sina kanaler. Då skreks också om censur, bristande yttrandefrihet och hot mot demokratin. Hur det skulle bli mer demokrati av att fria radiostationer inte fick sända vad de ville förklarades aldrig. Inte heller vem som i stället borde bestämma vad som skulle sändas.

För i en demokrati finns också äganderätt. Därför bestämmer jag vilka tavlor som hänger hos mig, bygdegårdar vilka tavlor de vill ställa ut och radiostationer vad de vill sända. Motsatsen hade i samtliga fall varit ett hot mot demokratin.

En kommentar till Vi ska ha både yttrandefrihet och fria bygdegårdar

  1. […] Igår skrev jag om onödiga rop på censur. Nu tycker jag det finns större fog för rop om censur, när facket kan hindra vad tidningarna får trycka. Någon som vågar skrika censur om detta? Eller är det ok att facket kan stoppa tryckfriheten? […]

