Årets lobbyist – rätt låt vann!

Efter att jag skrev att det är svårt att utse årets lobbyist på politikerbloggen var det flera som frågade mig om jag är emot priset. Absolut inte. Min poäng med artikeln var dels att det är svårt att veta vem som är årets bästa lobbyist eftersom många lobbyinsatser inte kommer till allmän kännedom. Dessutom är det viktigt att skilja på PR och lobbying eftersom jag tycker att det är två olika saker.

Ett sätt att gå runt problemet med att det är svårt att känna till alla lobbyinsatser är att ha en jury med koll på läget. Det tycker jag att priset och Resumé sett till att ha. Juryn får sedan bland de nominerade välja vilken insats som de tycker ska belönas. Lite beroende på vilken kandidat som väljs kommer priset också att få relevans.

Årets vinnare, Johan Thor på GlaxoSmithCline, är ju en erkänt duktig lobbyist. Thor jobbar tidigare med lobbying för tobaksindustrin. För tobaksindustrin är lobbying enormt viktig, PR också, men där måste de två diciplinerna verkligen skiljas åt. Prestationen att ”få in HPV-vaccin i allmänna vaccinationsprogrammet” är en insats väl värd att belöna, även om alla instansers beslut ännu inte är fattade.

Så jag tycker att rätt låt vann.

PS Programmet går också att se på Axess TV DS

Kommentarer inaktiverade.

