Bilapartheid låter krångligt

Politikerna i Stockholm funderar på att genom så kallade miljözoner minska utsläppen och partikelhalten på vissa gator. Tanken är att förbjuda gamla bilar och bilar med dubbdäck från att åka på vissa gator. Jag kan se det sympatiska i idén, men är klart tveksam till möjligheten att genomföra den. Dels kräver det en lagändring. Risken är stor där att det blir märkliga gränsdragningsproblem. Dessutom är lagar ett trubbigt verktyg som riskerar att de hela tiden måste ändras.

Det kommer också att bli svårt att övervaka. Om inte gränserna för vad som är en ”gammal bil” blir mycket tydliga riskerar polisen (eller vem som nu ska övervaka detta) att få ett svårt jobb. Frågan är också om det kommer att bedömas som rimligt att poliser, som har betydligt allvarligare brottslighet att bekämpa, kommer att kunna upprätthålla lagen.

Jag tror att det vore bättre att koncentrera kraft och arbete på att få bort bilar utan katalysator fråg vägarna. Regeringens förhöjda skrotpremie var en succé. Marknadsekonomiska stimulanser är effektiva och det stör heller inte konkurrensen eller skapar omöjliga gränsdragningsproblem. Dessutom skulle en förhöjd skrotningspremie stimulera tillväxten i en fordonsbransch som just nu befinner sig i den konjunkturella källaren.

Varför inte leta bland de lätta lösningarna?

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: