Barack Obama is now following you on Twitter!

Ungefär tio minuter efter att jag valde att följa Barack Obama på Twitter kom ett mail i boxen med titelrad som rubriken i denna bloggpost. Fullt medveten om att det inte är den amerikanske presidenten själv som sitter och twittar är jag ändå imponerad. Det sänder en tydlig signal – jag lyssnar på Obama – alltså lyssnar Obama på mig.

I valet 2010 kommer nätet och olika sociala medier ha en långt större betydelse än tidigare. Partierna rustar och många politiker finns på såväl Facebook som Twitter och har egna bloggar. Men än så länge besvaras en sökning på Reinfeldt på Twitter med frågan: ”Did you mean seinfeld ?” Därefter finns två profiler som heter Reinfeldt respektive freinfeldt. Men ingen av profilerna är aktiva. Mona Sahlin ger ungefär samma skrala resultat. Någon tjänsteman har reggat profilerna. Men det är bara lyset som är tänt – ingen är hemma. Eller som en kompis brukar uttrycka det: hjulet snurrar, men hamstern är död.

Nåja. Jag antar att denna bloggpost är obsolet om en månad. Eller jag hoppas i alla fall det.

Pusha

En kommentar till Barack Obama is now following you on Twitter!

  1. Det här kommer bli intressant ju närmre valet vi kommer. Obama-effekten i Sverige kommer det nog talas en del om angående hans lyckade kampanj via nätet och sociala tjänster.

