Trevligt med ärliga politiker

Jag har alltid gillat Göran Hägglund som politiker. Han är trevlig som person och ärlig som politiker.

Att han redovisar att Kd delvis ändrar sin uppfattning i kärnkraftsfrågan (DN debatt) välkommet. Rent politiskt innebär det att Alliansen tar ytterligare ett steg mot att nästa mandatperiod vara redo att fatta beslut om nya kärnkraftverk. Jag tror att Centern till slut ansluter sig till den linjen, om än möjligen under symboliska protester eller någon brasklapp.

Men det jag gillar med Hägglunds artikel i dag är tonen och resonerandet. Han skriver:

Problemet vi står inför är att de kalkyler som i dag är möjliga att göra inte med säkerhet kan bekräfta att vi om 20 år fått en sådan stor tillförsel av el från förnyelsebara källor att vi utan stora konsekvenser för basindustri och hushållens ekonomi kan stänga ned reaktorer. Jag önskar personligen att läget var ett annat, men jag och min partistyrelse är för vår del inte beredda att chansa, med jobb, välfärd och människors privatekonomi som insats.

Citatet visar en ödmjuk ton som blir allt ovanligare i den politiska debatten. Alla vet egentligen att politiker måste avväga mellan tunga argument i svåra frågor. Men det är trevligt att Hägglund visar det öppet. Troligen är det också taktiskt smart gentemot Hägglunds eget parti, men i detta fall tror jag faktiskt det i grunden är en ärlig uppfattning.

Det blir intressant att följa reaktionerna under dagen. Låt oss gissa att Björklund inte kan dölja att han är skitglad, Reinfeldt i princip duckar och Olofsson hänvisar till att det inte är aktuellt under denna mandatperiod.  Och att någon ganska obetydlig PR-kåt kristdemokrat träder  fram (imorgon kanske) och håvar in gratis publicitet genom att säga att Hägglund har fel.

2 kommentarer till Trevligt med ärliga politiker

  1. Har läst din blogg ett tag nu och ville bara säga att jag tycker att den är jättebra =)

  2. Andreas skriver:

    Tack för det Lina!

