Klart man kan säga sosse!

Det blir bara löjligt. Sosse är en vedertagen benämning på en socialdemokrat. Jag skulle säga att den är utan värdering numera.

Men Miljöpartiet har tydligen gått ut med partidekret att ordet inte får användas. (Även AB)

– Vi är tillrådda att uppträda artigt och belevat mot alla. Vi ska undvika ord om partier och partifolk som kan uppfattas som nedlåtande och slappa, som sosse exempelvis. Det gäller mot alla som vi möter, säger Anders Åkesson (mp), regionråd i Skåne, till Skånska Dagbladet.

Jag förstår huvudpoängen, om partierna ska samarbeta kan det nog vara på plats att vara artig. Att Miljöpartiet måste tala om det för sina egna företrädare att de ska bete sig ”artigt och belevat” är deras bedömning. Det kanske måste sägas tydligt.

Men jag tycker att de drar det för långt om man inte får säga sosse. Det finns massa normalt använda benämningar på folk från olika partier som är mer eller mindre väletablerade och närmast att betrakta som fackspråk eller i alla fall politisk slang. Kådisar om kristdemokrater, mods om moderater, folkisar om folkpartister osv. Jag har sällan eller aldrig hört dem i nedsättande bemärkelse.

Så, jag tänker fortsätta att kalla sossar för sossar. Socialdemokrater, eller kanske medlemmar av Socialdemokratiska Arbetarpartiet, är för långt att skriva eller säga.

Snabb sökning på sossarnas egen hemsida visar 448 förekomster av ordet sosse. Det skulle nog vara noll träffar om de tyckte att ordet är en förolämpning.

3 Responses to Klart man kan säga sosse!

  1. Mikael Persson skriver:

    Undra om man ska skicka det ”gamla” sånghäftet till MP som vi hade i MUF 😉

  2. […] Bloggare på temat Henrik Alexandersson och signerat Kjellberg och krohniskt […]

  3. […] sågar superbra Jag skrev tidigare om att Miljöpartiet gått ut med ett dekret om att, förutom bete sig “artigt och belevat”, […]

