Globalekonomiskt logiskt – tyvärr

Bilförsäljningen globalt väntas under året minska med en tredjedel, från 75 till cirka 50 miljoner bilar. Att då tro att alla bilfabriker då kan överleva är tyvärr inte realistiskt. Inte heller är det särskilt förvånande att ett företag som SAAB, som inte visat vinst på 15 år och som ligger i ett land med höga arbetskraftskostnader, är bland dem som får stora problem. GM måste troligen göra sig av med SAAB för att själva överleva.

Som svensk är det så klart tråkigt och för den svenska arbetsmarknaden är det inte kul. Och visst finns mycket värdefull kompetens på SAAB. Men ingen av lösningarna som står till buds är särskilt tilltalande. De som vill att staten ska ta över SAAB vill väl, men är naiva. Staten eller Maud Olofsson har ingen kompetens i att äga och driva bilföretag. Ett statlig ägande ändrar inget av grundproblemen, dvs konkurrens från låglöneländer eller att var tredje bilköpare har försvunnit. Skattebetalarna kan teoretiskt gå in och subventionera en konstgjord andning ett tag, men det riskerar bara att vara att kasta många miljarder efter något som till slut i alla fall inte håller. Dessutom skulle det strida mot EU:s statsstödsregler. Vi vill inte gärna  ha en tävling mellan tyska, svenska, italienska  och franska skattebetalare om vem som kan kasta in flest skattemiljarder i sina bilföretag. Bortsett från att Sverige skulle förlora en sådan kamp, skulle det också leda till en europeisk bilmarknad som permanent behövde subventioner för att överleva.

Industriproduktion har under flera decennier flyttat dit lönerna är lägre. Det är i grunden rationellt utifrån ett globalekonomiskt perspektiv.Länder med högspecialiserad arbetskraft tar sig an nya uppgifter – ofta inom tjänstesektorn – och blir därmed ännu rikare som länder. Den stora kompetens som finns i att tillverka säkra och kvalitativa bilar i Sverige kommer fortfarande att behövas i framtiden. Men råproduktionen kommer att ligga i andra länder. Även om man tycker att det är trist.

——————————-

Lars Hjälmered skriver bra om detta.

Annonser

One Response to Globalekonomiskt logiskt – tyvärr

  1. […] om vilka bilar konsumenterna efterfrågar. Tyvärr är inte SAAB ett bilmärke som är särskilt stort globalt. Det kanske inte ens är särskilt lyckosamt. Det har ju visat sig att varumärket inte räckt hela […]

%d bloggare gillar detta: