Kvarteret negern – hur går det?

Karlstad kommun har sedan länge ett kvarter som heter ”Negern”. Efter mycket debatt har nu ett politiskt förslag om att ändra namnet väckts. Rimligen leder det till att kvarteret får heta något nytt, något mer politiskt korrekt.

Men den intressanta frågan är inte utgången av själva beslutet. Jag tror att kvarteret kommer att byta namn. Jag är mer intresserad av hur Sverigedemokraten i Karlstads kommunfullmäktige kommer att ställa sig. Det kommer ju för den personen att finnas två möjliga argumentationsvinklar:

1: Byt namn: Negrer ska ut ur Karlstad.
2: Det är väl inte rasism att säga Neger, detta är en överdriven politisk korrekthet och hyckleri.

Jag är själv inte exakt insatt i hur Sverigedemokrater tänker – någon som kan tipsa eller gissa utgången?

3 Responses to Kvarteret negern – hur går det?

  1. Anders skriver:

    3. Det är en småsak och ingenting att bry sig om, och det offentliga bör inte bedriva censur och historierevisionism.

  2. Bernie skriver:

    Själv älskar jag negerbollar.Får man göra det?

  3. […] ett halvår senare Jag har skrivit om kvarteren Negern i Karlstad tidigare. Men inte förrän nu, mer än ett halvår efter att debatten uppstod, har Karlstads kommun […]

