SAAB:s problem?

Nisse Olleviks analys och historiebeskrivning av SAAB i dagens SvD är intressant och läsvärd. Om han har rätt i sin beskrivning känns det inte som att det finns särskilt mycket hopp för SAAB. Med eller utan understöd av skattebetalarnas miljarder. Avslutningen av artikeln antyder också SAAB:s grundproblem, vad står egentligen SAAB för numera:

I dag är Saabs varumärke utsuddat till oigenkännlighet utanför Sverige, medan vi svenskar fortfarande sörjer den svenska Saaben och oljeröken längs grusvägarna.

Märkligt nog verkar många överens om att SAAB fattat märkliga beslut och varit dåliga på att anpassa sig till kunderna. Nu läggs skulden på detta på ett märkligt sätt på regeringen. Precis som att de vore ansvariga för att få köper SAAB:s bilar. Det ska bli intressant att se vad de kommer fram tilt på mötet i dag mellan regeringen och SAAB. Högt tonläge har präglat debatten hittills. Det lär knappast bidra till lösningar. Mycket fokuseras just nu på hur många miljarder regeringen borde satsa och huruvida SAAB:s afärsplan håller eller inte. Det märkliga är ju bara att ingen verkar vilja äga det bolag som så många säger är så bra. Låter lite som ett Svarte-Petterspel. Vem sitter kvar med förlusterna? Eller finns det någon som vill äga bolaget? Ingen annan än Lars Ohly kan väl på allvar tro att SAAB ska bli statligt en lång tid framöver.

Annonser

6 Responses to SAAB:s problem?

  1. Gurra skriver:

    Nu får du väl ändå ta o läsa på lite va? Det är inte Saab som fattat de dåliga besluten de senaste dryga 15 åren utan ägaren GM!!! Gm har desutom avskrivit sina skulder i Sverige enbart därför att i Sverige som enda land kan avskriva skulder mot skattebefriande…detta har GM utnyttjat till bristningsgränsen och nu när deras fuffens börjar komma upp till ytan vill de göra sig av med Saab, och jag vet att Saab inte har gått med så mycket förlust som påstås utom den senare tiden, men det går dåligt för alla bilindustrier just nu så det är inget som är konstigt! Saab har fler nya modeller på gång, men mer kan jag inte säga, och det är mer än bara faceliftade modeller än som tidigare, men nu får väl kanske äntligen Saab komma ut o bestämma själva + behålla sina egna pengár utan utsugaren GM…

  2. Kent skriver:

    Konstigt, jag hade för mig att Saab gick med ganska duktig förlust redan INNAN GM köpte upp dem…?

    Eller tex från Olleviks artikel:
    ”…I och med skilsmässan stod det klart att ett viktigt skäl till sammanslagningen varit att pengar skulle kunna slussas från den lönsamma lastbilsdivisionen för att täcka de mycket stora underskotten i Saabs personbilsverksamhet…”

    Nej, det verkar ganska klockrent att Saab inte gått bra på väldigt länge!
    Och som många säger, om nu Saab verkligen VORE så lovande som alla som klankar på regeringen säger, varför finns det då ingen köpare som är villig att gå in?
    Kritikerna kanske borde ta upp plånboken själva innan de börjar gapa…

    Jag tror det kommer en köpare… men EFTER konkursen, då de kan köpa upp delarna till ett rimligare pris och sedan göra nångting med dem…

  3. Andreas skriver:

    @Gurra: Lite svårt att skylla beslut på någon annan i en koncern. Alla bolag har ägare som de måste ta hänsyn till. Det fråntar dem inte sitt ansvar för sina beslut. Ett bolag som inte ens visat visnt i en högkonjunktur kan knappast gör det nu, när SAAB:s försäljning beräknas sjunka med 25 % och bevisligen sjunkit med mer än så.

  4. Gurra skriver:

    Ni klarar visst inte ens av att läsa det jag skrev, jag har inte skyllt på någon annan, men tycker inte man ska klaga så mycket på oss på Saab…

  5. Andreas skriver:

    @Gurra skriver: ”Nu får du väl ändå ta o läsa på lite va? Det är inte Saab som fattat de dåliga besluten de senaste dryga 15 åren utan ägaren GM!!!”

    I nästa kommentar:

    ”…jag har inte skyllt på någon annan…”

    Jag skulle nog säga att det första inlägget är ganska tydligt i att skylla på GM…

  6. […] mer positiva försäljningsprognoser än bilmarknaden i sin helhet. Problemet ligger bland annat i ett suddigt varumärke och att de tillverkar bilar som inte efterfrågas i samma grad […]

%d bloggare gillar detta: