Saabs problem förvärras

Jag har tidigare skrivit om fallande försäljning för  Saab, som fortfarande envisas med mer positiva försäljningsprognoser än bilmarknaden i sin helhet. Problemet ligger bland annat i ett suddigt varumärke och att de tillverkar bilar som inte efterfrågas i samma grad längre.

Nu kommer siffrorna svart på vitt om Saab och andra bilars tappade nyregistrering under februari. Diesel- och miljöbilar tycks klara sig något mindre illa än bensinbilar. Saab fortsätter även under februari att tappa 60 procent av nyregistreringen, vilket är klart sämre än branschen överlag. Frågan är om Saabs nya modeller hinner att nå marknaden snabbt nog för att få upp siffrorna. I dag står Saab ganska uppenbart med modeller, stora bensinbilar, som marknaden inte efterfrågar.

Marknaden är i detta avseende tydlig. Bilar som har koldioxidutsläpp på högst 120 g/km gick upp 11,7 procent i februari. Småbilar som Smart går upp 50 procent och Kia gick upp 32 procent under januari-februari. De stora bilarna tappar rakt över hela linjen.

Självklart kommer bilkonsumenter också att i framtiden efterfråga stora bilar, men troligen inte alls i samma grad som tidigare. Det ger europeiska märken problem och öppnar för ännu fler små bensinsnåla asiatiska bilar. Hur ska Saab och Volvo möta detta?

Det ska också bli intressant att se vad det här innebär.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: