Vad finns att förklara?

”Jag hoppas att han har en väldigt bra förklaring”

säger Jan Emanuel Johanssons partikollega Carina Moberg (s). Johansson ska nu ”förhöras”av partiet om lägenhetsaffärerna.

Problematiskt

säger Sven-Erik Österberg, gruppledarna för sossarna i riksdagen. Jag tror att Österberg är närmast sanningen.

För vad finns för annan rimlig förklaring än att han försökte tjäna så mycket pengar som möjligt? Otur? Missförstånd? Visste inte att det var olagligt? Kanske kan Jan Emanuel lära sig att ducka av Ibrahim Baylan som försöker komma undan problemet:

Nye partisekreteraren Ibrahim Baylan säger till TT att han inte känner till saken och inte vill kommentera.

Jan Emanuel har ju redan förklarat sig på sin blogg:

Ett pinsamt försök till att hyra ut en lägenhet väldigt dyrt. […] Dagens kontenta: Man klär i dumstrut när man förtjänar en. Och jag kommer med största sanerlighet ha en på mig i den borgerliga kvällstabloiden imorgon.

Ok. Nu vet vi hur killen låter när han är ärlig och konstaterar att han gjort bort sig. Nästa steg är att få se hur det låter när affären malt genom den socialdemokratiska bortförklarings- och dementimaskinen.

Uppdatering runt midnatt: Nu har Jan Emanuel meddelat att han säljer huset på Gotland ”För att få stopp på ett mediedrev”. Omedelbart resultat av det PR-utspelet: en ytterligare artikel i Svenskan. Någon måste hjälpa den här killen med PR – och det snabbt!

Uppdatering 2: Detta citat från Johansson blogg är inte särskilt smart formulerat:

Det var omdömeslöst att lägga ut annonsen på blocket. Den skulle lagts ut via förmedlare.

När hugger media på den kroken? I klartext står det ju: det var klantigt att skylta med mitt eget namn, jag borde gjort det via ombud, så att folk inte såg att det var jag. Försvar i sak, underkänt i taktik?

4 kommentarer till Vad finns att förklara?

  1. Oj,

    Vad härligt att se min gamle mentor i talets och debattens konstart svinga åt vänster… Jag njuter, herr Krohn!

  2. John Apse skriver:

    Avundsjukan styr kritiken.
    Särskilt bland LO-sossar.
    Det är betydligt mer pinsamt
    än vad Jan Banan gjort.

  3. […] Andra bloggare: * Manodemokrati * Örtengren * Haväng * Centrifug * Lasses * En Riddares tankar * Krohniskt * […]

  4. […] till Jan Emanuel Nu borde det vara kört för Jan Emanuel Johansson (s). Efter att först lyckats med vad som fick Laila Freivalds på fall visar det sig nu att han även lyckats med vad som fick Maria […]

