Jan Emanuel vs PR

Jan Emanuel Johansson (s) och PR är inte de bästa vännerna. Till Expressen säger han följande om att han inte pratar med media (citerat i i SvD):

tystnaden var en mediestrategi från partiets sida, att han fått instruktioner att inte ge några intervjuer.

Låt oss anta att det är sant, det låter troligt. För en glappkäft utan riktig vana av mediadrev kan det vara att rekommendera att i stället uttrycka sig kontrollerat, i detta fall på en blogg. Vad som garanterat inte ingick i strategin var att erkänna att detta just är en mediastrategi. Det ser illa ut och är något media hatar. Detta ställer Jan Emanuels partikollega, den betydligt mer rutinerade Mikael Damberg, i en svår situation där han med all sannolikhet ljuger när han säger:

Nej, så var det inte. När jag träffade honom första gången i slutet av förra veckan, sa jag att han skulle gå hem och sova och inte ta några intervjuer. Det var när det blåste som mest och han såg väldigt trött och sliten ut.

En slags lögn i första meningen som dementeras och övergår till sanning i de följande meningarna.

Jag skrev  i ett tidigare inlägg att Jan Emanuel borde få nobelpris i politisk överlevnad om han lyckades sitta kvar. Det gör han tydligen. Låt oss gissa att det nog är en kortsiktig Pyrrhusseger för sossarna. Vem törs sätta hundra spänn på att det inte kommer en ny skandalrubrik inom en månad?

En variant är ju att spinna vidare på följande fråga och svar från Expressen:

Expressen: Hur kan du göra 10 miljoner i vinst, och ta ut en miljon som aktieutdelning, på en ”non profit”-verksamhet?
Jan Emanuel: – Det har jag gjort efter att jag slutade i riksdagen. När jag satt där tog jag inte ut ett öre i aktieutdelning, vilket är vad ”non profit” syftar på. Men tyvärr har den texten hängt kvar på hemsidan, trots att vi för två år sedan bad webleverantören att ta bort den, vilket han också har bekräftat i Expressen.

Undrar vad mer på hemsidan som också är falskt…

Kommentarer inaktiverade.

