Dimridåerna lättar lite

Att döma av tidningarnas placering börjar affären om pensionsavtalet i AMF pension att mista sitt nyhetsvärde. Den mesta har kanske kommit fram och vinklarna är uttömda? Förvisso verkar hanteringen av avtalet ha varit något märkligt, men fakta kvarstår, samtlig information har funnits tillgänglig för styrelsen, om de hade orkat läsa handlingarna.

I dagens DI finns en intervju med en av huvudpersonerna, tidigare VD:n Christer Elmehagen. Jag slås av hans svar på frågan: ”Har du någon förståelse för vad som hänt

Jag måste ju lita på att när styrelseordföranden kommer till mig och erbjuder mig ett avtal, att styrelsen har läst och förstått de villkor som står och är överens om dessa. Här pratar vi om styrelsen för ett av Sveriges största pensionsbolag. Skulle de inte förstå pensionsvillkor? För mig är det lite konstigt. Och på vilket sätt skulle jag ha lyckats föra dem bakom ljuset?

Elmehagen har naturligtvis en stor poäng: varför försöka hänga den som tackat ja till ett bra erbjudande? Det är väl den som ställt ut avtalet som ska ha kritik. Och som Elmehagen påpekar, det är utställt av en styrelse som ska vara experter på, just det, pension.

Den i styrelsen som försöker påstå att de inte fattat avtalet borde inte sitta där alls. Den som försöker påstå att de inte har ansvaret för det har en stor uppförsbacke. Eller ljuger.

PJ Anders Linder ifrågasätter om LO och Svenskt Näringsliv verkligen borde äga AMF alls. Det är en mycket bra fråga, som jag i alla fall tror att Svenskt Näringslivs styrelse kommer att diskutera.

2 kommentarer till Dimridåerna lättar lite

  1. Olle skriver:

    Avgå Tunhammar!
    Vi skåningar har helt tappat förtroendet för Tunhammar!
    Han bör avgå som landshövding i Skåne!

  2. […] nyttan av kollektivavtalen. De borgarbloggar som kommenterat PJs artikel har inget större intresse i att förstå så där är det nog inte lönt att lägga så mycket kraft ändå. Men PJ, du är ju en klok man […]

