Erkännande av bloggande

Att kan inte skulle kunna få a-kassa för att man bloggar är så klart trams. Men på ett sätt är det kul att IF Metalls a-kassa vägrat en bloggare ersättning eftersom han bloggar på en tidningshemsida. Nu visar det sig att han inte får betalt för det och då är det solklart irrelevant för a-kassan om han blogar eller inte. Troligen var personen som gjorde bedömningen rejäljt okunnig om bloggar. Detta missförstånd är samtidigt ett erkännande av bloggandet, eftersom man faktiskt kan leva på det och få betalt för att blogga.

För ingen skulle väl hävda att en person som anställs som bloggare fortfarande borde ha a-kassa?

Uppdatering: Nu har Svenskan också en intervju med bloggaren.

11 kommentarer till Erkännande av bloggande

  1. NetRunner skriver:

    A-Kassan är till för arbetssökande på heltid.Om detta sedan avser en normal åtta timmars arbetsdag eller dygnet runt tjänst är en annan sak.Men enligt sunt förnuft så har ju även en arbetslös rätt till fritid som alla andra.Om inte annat så är AMS snabba i vart och vartannat besked i att påtala att A-Kassan kommer att meddelas om de misstänker fusk.Detta skickas med på så gott som samtliga blanketter från AMS där man ibland lätt tror att de försöker själpa istället för att hjälpa.Var för några år sedan arbetslös en kortare tid efter många år på en äldre firma som lades ner och blev genast misstänkt av AMS för att vara en myglare !?.Tro mig , sådant märker man fort på många AMS kontor.När jag påtalade att det var tur att jag betalt in A-Kasse försäkringen under många år svarade handläggaren kort att detta var ett bidrag och ingen försäkring.Bad AMS handläggaren ringa upp min A-Kassa och Fackförening för att få detta bekräftat vilket damen naturligtvis inte var så pigg på.Upplyste därpå AMS handläggaren om att det varit en försäkring enligt facket för mig i mer än tjugo års tid och undrade om AMS handläggaren fick t ex en bidrags bil om hon tvingades andvända sin bilförsäkring vid eventuell olycka varpå stor tystnad uppstod.Ibland får man tala med dessa myndighetspersoner som om de var små barn som inte förstod bättre där det samtidigt aldrig får förglömmas att de i sin tur just nu är styrda av den vedervärdiga Alliansregeringen som har människoförakt som sin största dagsagenda.Tack för ordet.

  2. norah4you skriver:

    Vad som många a-kassor inte heller känner till är att en arbetslös som fått a-kassedagar men vars a-kassedagar tagit slut och nu i stället uppbär aktivitetsersättning HAR RÄTT att ta ut semester, eller rättare sagt ledighet 20 dagar per år! OM personen får eller inte får ersättning för dessa dagar avgörs i varje enskilt fall beroende på vad personen tar ledigt för.

  3. Kobolt skriver:

    Jag har nyligen varit i kontakt med både A-kassan, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan med anledning av ändrade arbetsförhållanden. Jag insåg dock rätt snabbt att här fanns ingen hjälp eller stöd att få. Maktfullkomliga och fyrkantiga idiotregler gjorde att jag inte bara ramlade mellan stolarna utan mer som att falla fritt mellan möbelvarhusen. Det fanns ingen positiv framåtanda och nu-kavlar-vi-upp-ärmarna-och-hjälps-åt mentalitet. Bara ett stort ingenting som inte leder till någonting. Det generella intrycket var att jag fanns till för dom inte tvärtom som det borde ha varit. Jag har inget som helst förtroende kvar för dessa uddlösa och handlingsförlamade institutioner. Ska man få någonting gjort så är det bästa att göra det själv med hjälp av privata kontakter eller att gå direkt på arbetsgivare och företag är min erfarenhet.

  4. elina skriver:

    Tja, frågan är inte så enkel som det borde. Är bloggandet en ny sysselsättning eller innan A kassa? Man får inte ha något nytt som tar tid (syns?) nämligen även om det är smått. Skrev kolumner som arbetslös (till Arbetsförmedlingen!) med betalning men det var inte jobb eftersom jag hade hållit på med det innan som extra. Men ett obetalt handledarjobb (4t. månad) fick jag inte ha. Det drogs av. Det hela låter som hårklyveri. Blir intressant att se det slutgiltiga utslaget.

  5. Andreas skriver:

    @elina: Man kan ju tycka att principen borde vara att arbete definieras som något man får betalt för och/eller som hindrar en person från att stå till arbetsmarknadens förfogande. Om man får betalt ska man så klart inte ha bidrag, men får man inte det kan man ju tycka att folk får blogga, klippa gräset eller lösa korsord bäst de vill.

  6. Johan skriver:

    Jag tycker också det låter larvigt men samtidigt skulle jag älska möjligheten att gå på a-kassa och göra reklam för mig själv genom att blogga. Jag har ett företag, tjänar inga pengar än, och använder en blogg för att marknadsföra mig. Hade jag kunnat gjort det på a-kassa hade jag sluppit leva på sparade och lånade pengar. Varför han ska kunna få samma sak som jag fått betala ur egen ficka från staten är inte helt självklart.

  7. Andreas skriver:

    @Johan: Det hela måste väl avgöras utifrån om han gör det i förvärvssyfte eller inte. Det är många som går på a-kassa medan de förbereder och bygger upp sitt företag också. Det är väl iof bättre att man förbereder ett sätt att försörja sig under a-kasseperioden än att man inte gör det. Förutsättningen för att få a-kassa är inte att man inte gör något annat än att söka jobb, det vore både absurt och ändå omöjligt att kolla.

    Bättre då att skapa fler incitament för att återgå till arbete, vilket regeringen redan gjort med tex jobbskatteavdraget. En a-kassa ska vara en tillfällig försörjning.

  8. Johan skriver:

    Jo, det är ju dubbelt. Om någon konkurrerar med mig medan de går på a-kassa blir jag förbannad. Då får jag ju betala för att mina konkurrenter ska få leva bättre än vad jag gör, jag tjänar ju själv inte lika mycket som jag skulle gjort på a-kassa.

    I princip blir det ju lite märkligt att det är andra regler som gäller för arbetssökande än en enskild firma som säker kunder men så är ju systemet. Och det är väl i den bemärkelsen man kan motivera att han ska få a-kassa. Att blogga på en stor lokal tidning måste rimligtvis vara ett väldigt bra sätt att söka jobb, vilket man ju förväntas göra när man går på a-kassa.

  9. job skriver:

    Att det är IF Metalls a-kassa är föga relevant: sedan många år tillbaka har samtliga a-kassor exakt samma regler. Senast en omfattande förändring skedde på detta område var 1998, då tre nya lagar infördes efter Arbomutredningen:

    * Lag om arbetslöshetsförsäkring (som innehåller försäkringsbestämmelserna)
    * Lag om arbetslöshetskassor (som reglerar den föreningsrättsliga delen)
    * Införandelagen

    Sedan 1998 är fackförbundens egna a-kassor i stort sett oberoende av sina fackförbund förutom i namnet.

  10. norah4you skriver:

    Att skriva bra i en blogg borde väl räknas som postitivt. För att göra reklam för sig själv kan säkerligen underlätta att få jobb mer än att bara skicka in papper och ringa!

