Drevet mot Sahlin?

Som jag tidigare har skrivit kommer drevet mot Wanja Lundby-Wedin att pågå tills hon avgår. Eller i alla fall ett bra tag till om hon inte gör det. Lunby-Wedin nuvarande försvarslinje, att det är LO:s medlemmar som avgör om hon sitter kvar, är vattentät. Formellt är det ju exakt så, ingen annan kan avsätta Lundby-Wedin, även om de kan påverka så att hon avgår frivilligt.

Att Lundby-Wedin inte tänker avgå frivilligt är uppenbart för alla som läst om affären. Frågan är om nu LO:s styrelse väljer att fälla henne i dag. Enligt vittnen är LO-borgen belägrad av journalister som väntar svar. Men det kan lika gärna komma än mer förhalningstaktik.

Om hon inte avgår i dag (heller) kommer drevet att fortsätta. Den som då uppenbart dras in mer och mer är Mona Sahlin. Sahlin har redan uppmanat Lundby-Wedin att avgå från sitt uppdrag som ledamot i AMF:s styrelse, något hon också gjort. Wanja lyssnar på Mona. Mona Sahlin kommer att få frågan om och om igen om Wanja kan sitta kvar. Om inte annat om hon kan sitta kvar i Socialdemokraternas verkställande utskott. Där är det inte LO:s medlemmar som avgör, utan det parti som Sahlin leder. Därför kommer allt mer fokus att riktas mot Mona Sahlin. I alla fall så länge Wanja inte avgår. Men även efter att hon gjort det. Då kommer sossarnas opinionssiffror nämligen inte längre att kunna skyllas på LO.

————————-

I högerspalt kan du rösta om du tycker att Wanja borde avgå och om du vill att hon ska göra det.

11 kommentarer till Drevet mot Sahlin?

  1. Emil skriver:

    Mona Sahlin har med sitt handlande satt kniven i ryggen pa Wanja i tron att hon darmed raddar sig sjalv.
    Men partiet var i fritt fall fore AMF skandalen och ansvarig for detta var Mona Sahlin ensam.
    Tror hon att opponionssiffrorna skjuter i hojden for henne nu nar hon fatt bort Wanja

  2. per centrik skriver:

    Mona Sahlin har ju inget med bonusdirektörer att skaffa ..hon är ju en tobleronefifflerska som inte kan skillja på sina egna besiktningspengar och andras..för alla andra ska sköta sina plikter serru..serru..

    hurru det ska höja siffrerne det vettu sjutton men man får väl ta ett crazy horse möte med dom yngre krafterne..nån av dom 13 SSU finns väl i värkligheten eller???

    Visst som kppitallist och ägare måste man ju agera för den lilla männskan per nuder eller..?

  3. Vidar Värme skriver:

    Wanja Lundby-Wedin måste avgå, det finns inget alternativ!
    Hon är idag en symbol för en LO-topp på N Bantorget som för länge sedan på eget bevåg lämnat de underbetaldas verklighet. De förstår
    inte längre att medlemmarnas genomsnittliga inkomst i riket är en bra bit under 300.000 kronor om året. Allt visar sig nu bara handla om att berika sig själv på de underbetalda medlemmarnas bekostnad.

    Man kan vara absolut säker på att en majoritet av LO-medlemmarna idag skulle sparka ut alla om de bara kunde. Men tyvärr gör det indirekta valsystemet
    inom LO-familjen detta direkt omöjligt, har man en gång fått ett förtroende och lämnat det första valsteget så rår inte längre medlemmarna på dem. De
    svenska fackens valsystem direktkopierades nämligen på sin tid ifrån den gamla sovjetstaten, som i sin tur skapade systemet för att rädda den egna toppen vid impopulära beslut.

    Jag borde och borde säger Wanja?
    Ja, nog borde hon alltid. Faktum kvarstår, oavsett om deltagarna på N Bantorget spelar teater i pressen och storstillat kräver tillbaka småsmulor som 20 miljoner så har Wanja & co fortfarande godkänt ett pensions- och avgångsvederlag i hundramiljonersklassen till en VD som förminskat LO-medlemmarnas pension.
    LO-toppen i Stockholm tycker alltså med detta fortfarande att en VD som inte klarat sitt jobb ändå bör och skall premieras på bekostnad av medlemmarnas
    pensioner?
    Styrelsen med Wanja och andra i spetsen drabbas naturligtvis inte av någon som helst minskning av arvoden eller andra konsekvenser, ej heller den operativa ledningen som istället kan kvittera ut mångmiljonbelopp trots ett bevisligen dåligt jobb. Wanja och andra i styrelsen har med detta styrelseagerande ansett att det inte är styrelsen eller ledningen som bär skuld till pensionsåtertaget utan våra pensionärer.
    Detta är upp och nervända världen, den enda som drabbas av konsekvenser är de helt oskyldiga pensionärer som i slutändan får stå för notan av styrelsens och ledningens oduglighet och dåliga affärer.
    Wanja och övriga från LO i styrelsen har bara ett val, och det är att avgå ifrån alla sina förtroendeposter. Detta är inte arbetarvänlig politik, detta är stöld och egenmäktigt förfarande!

  4. Fernando skriver:

    Glömmer inte att hon inte stödjade sjuksköterskor strejk. En kvinna som inte står för andra kvinnor.

  5. Birgit skriver:

    I alla tidningar uppmanas man rösta på om WLW ska avgå eller inte. Jag tycker hon ska stanna på sin post, Mona också. Detta för Sveriges skull och för Alliansens.

  6. Andreas Krohn skriver:

    Bra poäng Birgit. Jag lägger till två nya omröstningar på bloggen så får vi se om svaren skiljer sig.

  7. Peter Ingestad skriver:

    Ulf Nilson styr facket, menar du? Jaha.

    Seko, Byggnads, Transport.

    Med så tunga förbund är mot sig är onkel Wanja självklart omöjlig. Slut. Hon avgår nog i morgon.

    Annars är det Ceaucescu Show.

    Jfr. Stig Malm! HAN var ingen kommunistledarpajas som till varje pris skulle klamra sig fast vid Makten. Han hade en gnutta anständighet, heder och hut i kroppen. Detsamma kan inte sägas om fru Megabopp.

  8. Peter Ingestad skriver:

    Jag menar, EN sak är kjlar, vem styr INTE facket? Jo, medlemmarna! Det är det som Wanja litat på: ”Bara medlemmarna kan avsätta mig.”

    Poäng: medlemmarna behöver Ulf Nilson som företrädare gentemot deras egen Bossanova.

  9. […] Knappast det sista vi ser Hon klarade ett tufft möte till. Nog får man säga att Wanja Lundby-Wedin är en politisk överlevare av rang. Men om hon eller LO tror att det är slut med detta har de fel. Troligen tror de heller inte det, men de måste försöka säga det. Nu återstår fortfarande en rad frågor och saker att göra. Fokus flyttar nu också tydligt även till Mona Sahlin, som jag skrev tidigare i dag. […]

  10. Peter Ingestad skriver:

    Kan nån översätta det där.

  11. Emil skriver:

    Wanjas tal 1;a Maj

    Kara Lo Medlemmar.

    Som ni alla forstar hade jag mitt 1;a Majtal fardigskrivet men det gar ej att framfora i dagens situation da jag skulle bli utskrattad och hanad.
    Darfor kom mina Pr konsulter pa iden att talet skall vara skrivet av medlemmarna sa kan jag saga att jag ar oskyldig till dess innehall och darmed ej utsattas for kritik.

    Nornalt sett ar det vanligt inom rorelsen att forsoka tiga ihjal skandaler eller begrava dem i nagon tidskravande utredning gjord av nagon av mina lakejer med da det inte ser ut att fungera denna gang nar revisorerna utreder sig sjalva vet jag ej vad jag skall gora annat an pasta att alla medlemmar stoder mig och vill ha mig kvar..

    Slutligen vill jag framfora mitt tack till de LO-medlemmar vars pensioner jag forstort och som inte framfort ett ord till protest utan snallt statt dar med mossan i handen.,tack ocksa till alla politrucker och hogavlonade tjansteman i organisationen som givetvis ar radda om sina bekvama positioner och inte opponerar sig utan raddar mig kvar i syfte att inte sjalva bli kritiserade., och Mona utan ditt oreserverade stod da du var I Chile och innan du ens visste vad som skett skall jag aldrig glomma.

    Er
    Wanja

