Att bli störd då?

Utbildningsminister Jan Björklund föreslår att stökiga elever ska kunna stängas av under vissa förutsättningar. Genast rycker flumskolans försvarare ut och hävdar att de inte lär sig mer för att de stängs av. Men den kritiken missar en väsentlig mängd elever. De störda. Att ta bort en elev som stör undervisningen är ett bra sätt att markera gränser för just den eleven. Men också att ge de andra eleverna studiero. Det finns inga elever som lär sig bättre när de blir störda.

Att störa andra elevers undervisning är inte en mänsklig rättighet.

Annonser

5 Responses to Att bli störd då?

  1. Stefan Siegers skriver:

    Om jag skulle bli avstängd från skollan skulle jag gå dit och krossa varenda ruta, sen skulle jag sparka och slå ner pensionärer på stan för jag inte har något och göra och få ett sånt hat mot något som uppenbarligen inte är redan anpassat för mig så det känns som ett jättebra alternativ.

    När ditt barn skriker, prata inte med det! ignorera folk du inte gillar och gör fel. Lås in dom, släng nyckeln. För det kan ju aldrig vara så att det är dig det är fel på. Skulle du fortsätta att blogga om ingen gav dig uppmärksamhet? om ingen gapa på dig? om statistike stod på noll, dag ut och dag in? troligtvis inte.

    Att ignorera problem genom att utesluta och peka har aldrig funkat och kommer aldrig att funka.

    Mer gymnastik i skolan så att barnen får avreagera sig, skapa en miljö där pojkar får ut lika mycket som tjejer. Där alla får känna sig duktiga. Mindre teori och mer praktik. Bra mat så att barn orkar och inte är trötta. Tvinga föräldrar att engagera sig i uppfostran och i barnen. Skapa en dialog mellan skola, föräldrar och barn. Där har man ett vinnande koncept.

  2. Andreas Krohn skriver:

    Visst kan man utgå från en drömvärld där inga barn ställer till problem om man vill. Men den finns inte på riktigt.

    Forksningen, bland annat en av världens ledande forskare om mobbning, Dan Olweus, visar att det är viktigt att sätta gränser för barn vad de får och inte får göra. Där ingår också en koppling mellan att göra fel och en sanktion. En skola utan sanktionsmöjligheter öppnar för oordning och kaos. Lärare måste kunna sätta gränser för vad som är tillåtet och inte.

    Man kan diskutera former för och graden av sanktion, men ingen ska inbilla sig att lite samtal hjälper mot ett barn som tydligt bryter mot ordningsreglerna eller mobbar andra elever så att de till slut tar livet av sig. Det måste finnas sanktioner, inte bara för det barnets, utan också för de andras skull.

  3. Martin skriver:

    Att man inte kan ha störande elever kvar i klassrummet är väl en sak, men att skicka ut dem på gatan en fullständigt annan.
    I andra världar än Knektens svartvita finns resurser till personal i skolan som kan ta hand om dessa utsatta barn det faktiskt handlar om. Skall den stökige ut till sin nerknarkade mor, till sin misshandlade far eller bara till det häftiga utnyttjande gänget?
    Ta ut dem ur klassrummet, men se till att de får det stöd de behöver för att inte spiralen skall rotera mot katastrofen.

  4. […] bloggare Jinge,krohniskt, Röda Malmö Tags: Aftonbladet, br´ål, Jan Björklund, Jinge, skola, stök Categories: […]

  5. Per-Olof Staberg skriver:

    Mycket handlar om makt. När tonåringar upptäcker att det de i princip kan flytta ut sina gränser hur långt som helst, dvs. riskfritt göra vad de vill, kommer några också att göra det. Makten har sin egen tjusning, och makten att (för)störa är lätt att utöva. Man behöver inte alls komma från någon dålig hemmiljö för att utnyttja den.
    Det är viktigt att tidigt bryta destruktiva förhållanden. Ibland kan man göra det i mycket gott samarbete med hemmet, t.ex. genom att en förälder tar ut semester.
    Med bara superlärare, superrektorer och, framför allt, bara superelever kan skolan bli så ideal som många målar upp den. Dit kommer vi aldrig. Det vi gör måste vara anpassat till verkligheten.

%d bloggare gillar detta: