Moralpanik till förbudsnoja

Ytterligare ett exempel på när moralpanik har övergått till förbudsnoja uppenbarar sig nu.

Den som skriver ut p-piller till flickor under 15 år bör åtalas. Det anser vice chefsåklagare Mikael Hammarstrand, enligt SvD

Frågan är bara: skulle det bli bättre om tjejer under 15 år handlade sina p-piller på nätet i stället? Det finns ofta en naivitet om att förbud leder till att ett beteende upphör. I själva verket leder det ofta bara till ett förändrat beteende. I detta fall från den svenska kontrollerade sjukvården till skumma nätapotek. Eller andra kreativa lösningar. Vem vinner på det? Uppenbart måste lagen skrivas om.

—————————————

Bra bloggat om detta: Mårten Schultz, Helena Bergman och Thomas Bodström.

14 Responses to Moralpanik till förbudsnoja

  1. Kurt skriver:

    Nåja, snart kan de ju köpa alla typer av piller i sin närmsta ICA-butik, så är det problemet löst.

  2. Fredde skriver:

    Ingen har genomskådat det egentliga orsaken till det här utspelet. Orsaken är ju naturligtvis att belysa det absurda i att göra sexuellt umgänge med en mindreårig till våldtäkt. Det finns massor av härliga killar som varit över 15 år som hamnat i fängelse för att dom haft sex – där båda varit med på det – där tjejjen varit under 15 år. Helt otroligt att alla dessa bloggar inte hajjat att det är den grundläggande lagstiftningen som skall ändras. Är ni inte smartare?

  3. Andreas Krohn skriver:

    Kurt: Det kommer inte att gälla receptbelagd medicin.

  4. Andreas Krohn skriver:

    Fredde: Jodå. Men det är två olika frågor. Att betrakta förskrivning av p-piller som medhjälp till brott är i sig också fånigt. Då skulle man behöva kolla användningen av varenda kondom också. Det åklagaren gör är att testa rekvisiten för medhjälp i detta fall.

  5. Filur skriver:

    Barnmorskor kan enkelt kringgå den idiotiska lagen genom att hävda att:
    P-piller underlättar inte våldtäkt(enligt lagens sjuka definition). P-pillret är bara skademinimering i händelse av att flickan blir utsatt för brott, dvs att våldtäkten inte leder till graviditet.

  6. Ibbe skriver:

    Filur: barnmorskor kan inte göra ett skit eftersom de inte har något tolkningföreträde rörande lagstiftning. Det har rättsväsendet. Om de försöker kringgå lagen gör åklagaren helt rätt i att åtala dem.

    Bloggaren: Att hävda att en viss typ av brott ska legaliseras för att det ändå går att begå brottet med andra medel är inte ett hållbart påstående. Att handla receptbelagda läkemedel över nätet är också brottsligt.

    Resonemangen visar ägnar sig åt är mycket snarlika de argument pedofiler i Danmark och Storbriannien fört fram när de försökt sänka den lagliga åldern.

  7. Andreas Krohn skriver:

    Filur: Det kan de kanske. Men jag tror att de flesta barnmorskor runt om i landet vill vara säkra på att de följer lagen. Detta kommer att skrämma många av dem.

    7500 tonåringar gjorde abort år 2007. Om vi försvårar tillgången på preventivmedel kommer den siffran att öka.

  8. Andreas Krohn skriver:

    Ibbe: Jo, jag tycker att människor beteende ska kunna styra lagstiftningen. Ett förbud är också ett politiskt beslut, i vilken konsekvenserna ska vägas in. En lag som leder till än värre konsekvenser än den är tänkt att förhindra är en dålig lag som ska ändras. Lagar existerar inte i vacuum utan i en kontext av människor.

    Jämförelsen med pedofiler vet jag inte riktigt vad du vill med, annat än som någon slags billig guilt-by-assosiation-argument. Pedofili sker sällan eller aldrig på frivillig grund, så den jämförelsen är skäligen irrelevant.

  9. Anna skriver:

    Jag tror inte Mikael Hammarstrand efterlyser en häxjakt på barnmorskor som skriver ut p-piller som en lindande till mens verk, utan snarare vill han att frågor ställs i den situation som uppstår när en minderårig utan frågor kan få dessa.
    I England (där jag bor) vill de att skolsköterskor ska ge dagen efter piller till 11 åriga flickor, utan frågor och utan att meddela föräldrarna. Detta är en konsekvens när ett beteende (sex bland minderåriga) fortsätter utan att vuxna tar sitt ansvar och försöker komma till kärnan.
    Varför är det så fel att vänta med sex? Lagen är där för att skydda minderåriga, inte för att plåga dem. Och som sagt, om mens verk inte är anledningen till att p-piller behövs så är kondomer så mycket lämpligare då de även skyddar mot könssjukdomar. Något som både unga och vuxna verkar tro att de är immuna mot.

  10. Efva Nyberg skriver:

    Men Anna, nu måste du vara realistisk. Detta är ett argument som alltid kommer upp när man diskuterar sex, att man hellre borde avstå, och jag kan inte annat än sucka varje gång det framförs. Vi kan ju inte utgå ifrån ideologier, religionsregler och önsketänkande utan måste ju faktiskt se till vad som faktiskt händer i verkligheten. Nu är det ju faktiskt så att även kondomförsäljningen är uppe på tapeten då helt nyligen en försäljare vägrade sälja till personer under 15 år. Får vi ett totalstopp på preventivmedel för personer under 15 år pga den här lagen så har vi faktiskt ett problem. Ungdomar kommer inte sluta ha sex, men de kommer att ha oskyddat sex och resultatet av det blir fler graviditeter och en ökning av veneriska sjukdomar, och det var ju inte det som var meningen när lagen instiftades.

    Dessutom kan man ju applicera det resonemang som den här åklagaren har på en rad saker. Tex om jag kör hem min 14-åriga dotter till hennes pojkvän. Då främjar jag faktiskt möjligheten till våldtäkt lika mycket som om någon skriver ut p-piller. Egentligen mer.

    Jag ringde själv till ungdomsmottagningen i min hemstad för att beställa tid för preventivmedelsrådgivning när min dotter började intressera sig för det motsatta könet eftersom jag är intresserad av min dotters väl och ve. Jag vet att jag inte kan påverka stort mycket om hon väljer att vara sexuellt aktiv, men jag kan se till att hon skyddar sig så att hon inte drabbas av sjukdom eller blir oplanerat gravid. Vid sidan av att rent fysiskt se till att hon är skyddad ingår för min del naturligtvis att man pratar om sexualitet, något jag vet att många tonårsföräldrar faktiskt inte gör utan hoppas på något magiskt vis att skolan tar hand om det (vilket de inte gör), eller så tror de att deras barn ändå vet så mycket om sex eftersom det skrivs spaltmeter om det. Jo, det de vet är porrindustrins version. Och den har inte särskilt mycket med verkligheten att göra, speciellt inte för tonåringar.

    Skulle detta utspel nu resultera i att barnmorskor slutar skriva ut p-piller till min dotter eller att hon vägras köpa kondomer kommer min reaktion att vara att få piller utskrivna och köpa kondomer till mig istället, för jag tänker inte låta ett galet resonemang och moralpanik råda i vår familj. Jag skulle vilja se den åklagare som tänker åtala mig för att jag skaffar preventivmedel för att jag har en 14-åring.

  11. Louise skriver:

    Fredde, är det inte bara i USA som det händer (en kille på nitton år åker dit för våldtäkt för att han haft sex med en något yngre tjej där båda var med på det)? DÄR har de verkligen ett problem med en anal tolkning av lagen, men här i Sverige burkar man ta hänsyn om ålderskillnaden inte är speciellt stor och >15-åringen visar sig mogen nog att förstå vad det handlat om. Känner du till nåt fall som kommit upp i media kan du ju hänvisa till det, men jag tvivlar på att det nånsin händer.

  12. Hannah skriver:

    Trist att de har glömt att i artikeln hänvisa till den forskning/statisik som visar ett samband mellan att flickor under 15 år äter p-piller och att de blir utsatta för övergrepp. För en sådan forskning måste väl finnas?!?

    Ja, jag är ironisk. Jag ifrågasätter starkt detta påstådda samband. Jag tror att de tjejer under 15 år som själva väljer att ha sexuella kontakter med äldre killar, kommer ha sex ändå även om barnmorskor slutar skriva ut p-piller. Snarare ökar risken att dessa unga tjejer har helt oskyddat sex. För 6 år sedan var jag en 14-årig tjej och jag kan lova er att något sådant (eller sexualbrottslagen) inte hindrat mig från att ha sex med min två år äldre pojkvän.

    Och tyvärr tror jag inte att ett förbud skulle leda till att de tjejer som utsätts för verkliga övergrepp (inte bara i lagens ögon, utan även i sina egna) blir ett dugg mindre utsatta. Jag har svårt att tänka mig att det är p-pillrena som är den avgörande punkten när en äldre kille/man överväger övergrepp mot en ung tjej.

  13. mrmhalland01 skriver:

    Självklart ska man få skriva ut p-piller, oavsett anledningen till det.
    Som många säger här, motsatsen skulle inte minska förekomsten av sex.
    Jag tycker däremot att det vore önskvärt att föräldrar genom öppenhet och samtal med både söner och döttrar kunde resonera med dem om fördelarna med att vänta med sex-debuten.
    Jag tror att många (troligen framför allt flickor) ångrar sitt tilltag redan dagen efter.
    Pressen på att ”ha gjort det” är nog stor.

  14. Anna skriver:

    Efva Nyberg: Visst tycker jag att du som förälder ska kunna ta din dotter till ungdomsomtagningen och se till att hon får den hjälp och kunskap hon behöver. Men jag motsätter mig att dessa myndigheter så gärna håller föräldrarna utanför och utan föräldrarnas medvetenhet kan skriva ut p-piller. Förresten kan barnmorskor ge ut fria kondomer, och det tycker jag verkligen ska fortsätta då som du säger de hindrar ökning av veneriska sjukdomar,och det finns de inga p-piller som gör.
    Ung som gammal måste förstå konsekvensen av ett beteende, när man har sex kan man bli gravid, oavsett om man använder skydd eller inte. Därför ska man man vara mogen nog att ta hand om konsekvensen, e.g. uppfostra sitt barn.

