”Ingen bryr sig om valet”

Det är lite synd att rubriken på en brännpunktsartikel ska behöva vara ”Valet till EU spelar roll”. Visst är valdeltagandet till Europaparlamentsvalet lägre än till riksdagsval och visst finns det skäl att göra allt för att få upp valdeltagandet. Men det är synd att taktiken är en som utgår från att valet inte uppfattas som viktigt. Rubriken på brännpunktsartikeln torde vara en självklarhet och i stället borde rubriken handla om något sakpolitiskt.

Det handlar om, för politikerna som vill att valet ska få uppmärksamhet, att lyfta fram sakfrågor där det spelar roll vad man röstar på. Där kan säkert Sverigedemokraterna och Piratpartiet spela viktiga roller. Inte nödvändigtvis för att folk vill rösta på dem. Det kan lika gärna vara tvärt om. Den som inte röstar ger ökad plats åt populister. Därmed kan folk proteströsta mot protestpartier.

Jag tror också att det vore bra att Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt engagerade sig tydligt i valet. Även om de inte kandiderar själva fungerar de som våra politiska kändisar. De är ju trots allt partiledare för två av de viktigaste partierna i valet.

EU-parlamentsvalet behöver politisk strid. På så sätt är det synd att sex partier uppträder enade i tidigare nämnd artikel (varför fick för övrigt inte Folkpartiet vara med på den?). Det politikerna måste skapa är inte enighet om att detta är viktigt – utan en politisk nerv och konflikt – så att medborgarna engagerar sig.

Om någon ska bry sig om valet eller inte hänger i allra högsta grad på dem som kandiderar.

—————————————–

Imorgon försöker jag själv bidra till debatten med en artikel på Politikerbloggen.

4 kommentarer till ”Ingen bryr sig om valet”

  1. […] Relaterat: Dagens Nyheter, Peter Andersson, Kent Persson, In your Face, Tyckande och tankar, Svenska Dagbladet och Krohniskt. […]

  2. […] Dagens Nyheter, Peter Andersson, Kent Persson, In your Face, Tyckande och tankar, Svenska Dagbladet och Krohniskt. […]

  3. […] val kommer att förlora makten till missnöjespartier. Eller enfrågepartier. Uppriktigt sagt önskar jag att jag kunde strunta i vilket, att jag slapp leva i en demokrati, där min rösträtt invaggar mig i en falsk föreställning om […]

  4. […] är konflikten mellan Sahlin och Reinfeldt intressantare, som jag skrivit om tidigare. Även Schlingmann bekräftar att han tror att TV-reklamen borde ha en mobiliserande […]

