TV höjer valdeltagandet

Det är bra att vi äntligen kommer ifrån den fåniga ordning vi har haft i Sverige, utan TV-reklam inför valen. TV-reklam bidrar till att öka kunskapen och medvetenheten om valet. Därmed drar det också upp valdeltagandet. Det kan också bidra till att göra annars ganska okända kandidater kända. Det ger också en möjlighet att bredda den politiska debatten inför valet. Alternativet är en mer snuttifierad beskrivning i media.

Det svenska folket klarar utmärkt att hantera demokrati och yttrandefrihet.

Det är för övrigt glädjande att svenska EU-parlamentariker verkar kunna stoppa Internetkontrollen som just nu debatteras i Bryssel. Ett utmärkt exempel på att det faktiskt spelar roll hur vi röstar i Sverige. Vi behöver tunga röster i Bryssel som kan sätta stopp för knasiga förslag.

Jag tror också att Moderaterna är rätt ute när de vill använda modern teknik för att öka valdeltagandet. Att gå till en vallokal på ett äldreboende och lägga en papperslapp i en låda känns allvarligt talat ganska 1900-tal. Vi har kommit längre i tekniken. Kan vi deklarera på nätet kan vi också rösta på nätet.

Det är helt enkelt dags att ta demokratin vidare till informationssamhället.

——————————————-

Också läsvärt om EU i dag: Krisen stärker argumenten för euron och EU-ledning sökes
Dessutom DN:s granskning av vem som sovit och vem som jobbat i parlamentet: 1 2 3

Advertisements

2 kommentarer till TV höjer valdeltagandet

  1. Apan skriver:

    Bloggarnas makt ÄR övedriven.

    http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/parlamentarikerna-far-chockhojd-lon-1.849544

    Vilket jävla griseri. Undra på att herrarna Falkvinge och Engström DREGLAR av entusiasm inför stundade EU-val.

    SVERIGE UT UR EU!

    – Peter Ingestad, Solna.

  2. […] Då är konflikten mellan Sahlin och Reinfeldt intressantare, som jag skrivit om tidigare. Även Schlingmann bekräftar att han tror att TV-reklamen borde ha en mobiliserande effekt. […]

%d bloggare gillar detta: