Släpp min plånbok Wejryd!

Jag trodde, när jag gick ur kyrkan, att jag gick ur kyrkan. Inte att jag ska behöva betala för en massa kyrkor och verksamhet ändå. Men i dag säger ärkebiskop Anders Wejryd att han vill ha Anders Borgs hjälp att gräva i min plånbok efter pengar. Jag trodde också att skiljandet mellan kyrkan och staten var verklighet. Inte att Svenska Kyrkan skulle förvandlas till en ny statlig bidragsfinaniserad kulturinstitution.

Knappt en procent av folket går i kyrkan. Ändå finns kyrkor över allt. Det kan inte vara rimligt att behålla och betala för alla. Särskilt inte via skattepengar. Pengar från människor som inte ens sympatiserar med kristendom.

3 Responses to Släpp min plånbok Wejryd!

  1. Galaxa skriver:

    Att skilja stat och kyrka innebär väl annat än kyrkobyggnader – läs på! Det senare tillhör, som ärkebispen skriver, kulturarvet. Och det är inte alla kyrkor som bevaras – läs på igen. Det enda sätt att slippa ta ansvar för det svenska kulturarvet är att emigrera. Vi har samhälleliga rättigheter och skyldigheter.

  2. Andreas Krohn skriver:

    men att äga konst är också ett ansvar. Som kyrkan vill övervältra på skattebetalarna. Varför ska då inte varenda privatperson eller andra organisationer få bevarandet av sin konst betald? Dessutom ökar konst i värde, i alla fall med inflationen. Varför ska skattebetalarna även stå för den notan och därmed bygga upp kyrkans förmögenhet?

    Så mycket som kyrkan har berikat sig på staten och medborgarna är det snarare pay back time.

  3. Camilla Grepe skriver:

    Kyrkan kan ju lämna ifrån sig de kyrkobyggnader den inte behöver (fyller). Det finns ett stort behov av vackra lokaler för borgerliga vigslar och begravningar.

