Skurkar skiter i diplomati

Nordkorea är minst sagt ett bisarrt land. Styrelseskicket, där landet per formalia styrs av en död person har till och med ett egen namn, Nekrokrati.

Likt en busunge som ingen egentligen orkar med måste landet göra hyss för att få uppmärksamhet. Den senaste tidens kärnvapenhot och provsprängningar av kärnvapen är bara ett hyss i raden av många. Problemet är att det inte riktigt bara är hyss, det är hyss satta i system och får benämnas som taktik.

Att FN fördömer detta är givet, men kanske också verkningslöst. Diktatorn Kim Jong Il bryr sig inte ett smack om diplomatiska pikar eller åtgärder. Bäst beskrivs nog detta av filmskaparna Trey Parker och Matt Stone i filmen Team America: World Police

Det som kan ge effekt är att omvärlden är helt enig i sin kritik. Hittils har en annan kommunistdiktatur, Kina, varit den som inte ställt upp på hård kritik. Men nu verkar inte ens Nordkorea ha en vän i Kina. Låt oss hoppas. Nu ligger ett stort ansvar på Kina, att vara hårda i sin kritik. Annars blir FN lika skrämmande för Kim Jong Il som i klippet ovan. Och då kan Nordkorea fortsätta utan att bry sig.

17 Responses to Skurkar skiter i diplomati

  1. Josse W skriver:

    Skurkstat är alltför vänligt omdöma om denna Kommunistiska Skitstat.

    Kommunismen hör hemma på historiens soptipp, det fungerar inte. INTE ALLS. INGENSTANS FUNKAR DET.

  2. Heman skriver:

    Du vet inte hur folket i Nordkorea har det förutom den situation vinkladeeuropeiska högermedier gett dig.
    USAs kärnvapen är inte lika farliga, eller?
    USA, är ingen lobbyististstyrd skurkstat, eller?

  3. Andreas Krohn skriver:

    Heman: Folket i Nordkorea svälter. Den som påstår något annat måste strunta i varenda hjälporganisation och internationell organisation de kan hitta. Lite väl hårt att kategorisera alla utom ledningen för Nordkoreas militärdiktatur som ”vinklade europeiska högermedier”.

    USA:s kärnvapen är inte lika farliga för oss. Ett kärnvapens farlighet avgörs inte bara av atomsammansättningen utan också av den politiska strukturen bakom avfyrningsknappen. I det fallet litar jag mer på Obama än på Kim Jong Il.

    USA är ingen skurkstat.

  4. Danne skriver:

    Heman folk flyr TILL USA från hela världen.
    Vad tror DU att det beror på?

    Folk flyttar/flyr FRÅN Ryssland, Iran, Irak, etc
    Vad tror DU att det beror på?

  5. björn carneholm skriver:

    Kommer osökt att tänka på Peter Sellers Film ”Musen som röt”. ”Musen” Kim Jong II, har nog blivit lite för farlig nu, dessutom har han en stor hungrig armé som gärna vill glufsa i sig maten i Syd-Korea.
    Vill gärna att SVT visar ”Musen som röt”.

  6. K. skriver:

    Det skrivs en massa trams om Nordkorea i kapitalistpressen och människor vet inget annat, eftersom alternativa källor inte finns. Se bara hur ni använder ”skurkstat” om Nordkorea trots att ni inget vet.

    Nordkorea är ingen kommuniststat. Begreppet är en motsägelse. I Sydamerika är det liberalismen som slängts på historiens soptipp, och det mesta tyder på att det är så det kommer fortsätta i resten av världen likaså.

    Folk i Nordkorea svalt eftersom de inte har olja för att driva traktorer och ett automatiserat jordbruk efter Sovjetunionens upplösning. Väst motarbetar och försöker svälta ut landet.

  7. Andreas Krohn skriver:

    Jag får nästan känslan av att personer som jobbar på den Nordkoreanska ambassaden läser och kommenterar på min blogg. Välkomna i så fall, jag har svårt att tro att ni lurar någon.

    Jag har pratat med många personer som varit i Nordkorea. Bilden är mycket samstämmig och stämmer också överens med den bild som förmedlas i den svenska pressen. Varför skulle annars Sydkorea skicka enorma hjälpsändningar in i landet varje år? För att de gillar att skänka bort mat till välmående människor som lever i överflöd i grannlandet i norr? Varför skickar vi då inte hjälpsändningar till Norge?

    Nordkorea är en vidrig diktatur som svälter ihjäl sin egen befolkning hellre än att släppa på sin egen makt. De hotar dessutom omvärlden med vapenmakt och orsakar kaos i regionen. Det är i alla fall ungefär min definition av skurkstat, men det är inget varumärkesskyddat begrepp, så det kan väl användas fritt av var och en i enlighet med yttrandefrihetsgrundlagen. Vill man kalla Nordkorea för paradis, så gör det. Få kommer att hålla med, särskilt koreaner…

  8. elina skriver:

    Så märkliga kommentarer av ”paradiset” nordkorea! Måste vara betalda kommunister/terrorister eller kanske bara någon som älskar att käfta mot och saknar egen blogg?

  9. Micke skriver:

    K. Hur kan du blunda att folk flyr från Nordkorea dom man får tag på misshandlas och fängslas och vissa avrättas samt att deras anhöriga sätts i läger. Gick en dokument om nordkorea på discovery där alla hus är utrustade med en radio som inte går att stänga av och sänder 24-timmar om dyngnet bara propaganda.

  10. […] oro över vad deras diktator nu ska hitta på. Krohnisk säger det vad jag tänker bättre än jag: https://krohniskt.wordpress.com/2009/05/26/skurkar-skiter-i-diplomati/ […]

  11. Lars jonsson, Jämtland skriver:

    @micke,
    Ja…Discovery är ju de objektiva och sakliga analysernas främsta kanal..

    Vi i västvärlden matas med minst(!) lika mycket propaganda som nordkoreanerna gör. Skillnaden är att propagandan här är något mer subtil och mer välproducerad.

    Och slutligen för att mota fan i dörr:
    Nej; jag vill inte flytta till Nordkorea.
    Ja; jag vet att brott mot mänskliga rättigheter sker där.

    Jag vill försöka få folk att fatta att det Ni ser i SVD, DN, SVT, CNN, BBC et al. tjänar västmakternas politiska intressen. Vi är inte fria från propaganda. Vi simmar runt i ett hav av propaganda!!

    Nordkorea är ett litet pluttland som känner sig trängt från alla håll. USA har ”unfinished business” i landet sedan ett halvt sekel tillbaka. Om Ni tror att Nordkoreas provokationer kommer som en blixt från klar himmel för att diktatorn med den lustiga pyjamasen och frisyren är elak som Dr. Evil så är Ni mer än lovligt naiva.

  12. Andreas Krohn skriver:

    Lars: Dr Evil är en snäll småskurk i förhållande till Kim Jong Il. Hur många miljoner av sin egen befolkning tycker du att han får låta svälta ihjäl eller avrätta innan han definieras som ondare än Dr Evil?

    Att jämföra pressrapportering i demokratier och en av de hårdaste diktaturerna i världen är på sin höjd löjligt. Hade du haft rätt hade nog SÄPO varit hemma hos dig redan.

  13. farmorgun skriver:

    Oavsett vilken färg man har på glasögonen, måste man kunna se att Nord-Koreas folk lever under olidliga förhållanden. Att rädslan för USA:s världsherravälde tar sig de mest avskyvärda uttryck är tyvärr något vi inte kan blunda för. Men frågan är hur man kan lösa upp den knuten. Jag tycker att vi har att göra med liknande låsningar i Israel – Palestina-konflikten. Det går inte att säga varken bu eller bä utan att bli påhoppad antingen från höger eller vänster. Och medan vi sitter på tryggt avstånd och grälar om vems fel det är att det ser ut som det gör, lider människor svårt.

  14. Lars jonsson, Jämtland skriver:

    Jag jämför inte förtrycket av opposition mellan Sverige och Nordkorea, jag talar om propaganda. Jag försvarar inte förtrycket i Nordkorea en enda sekund. Men skillnaden mellan Dig och mig är att du lever i illusionen att ”pressrapportering i demokratier” på något sätt skulle vara ofärgad av politisk propaganda.

    I väst kommer man inte undan med samma ‘fåniga’ propaganda som i Nordkorea. Propagandan vi simmar runt i är som jag sade, mer subtil, därför också mer effektiv.

    Vad det gäller hur många människor vi ska låta svälta ihjäl? Ja, vad tycker Du själv? Vi fina humanister i väst har ju bojkottat och sanktionerat landet i 50 års tid. Kanske det har något med Nordkoreas situation att göra också?

    Jag är inte kommunist. Jag tror på en öppen marknad. Jag är för fria val och jag liksom Ni andra tycker att lille Kim är en ganska otäck liten filur med ful frisyr.

    Men; tro inte för ett ögonblick att ”analyserna” du får Dig till livs i SVD och att ”dokumentärerna” man ser på Discovery Channel är fria från lögner och västpropaganda.

  15. Andreas Krohn skriver:

    Lars: Jag tror inte att någon rapportering är helt saklig. Däremot tror jag man till yttermera visso kan säkerställa att om samtliga demokratiska aktörer ger ungefär samma information är den också i nära 100 procent av fallen sann. Detta gäller för Nordkorea, där jag i min bild tar med vad många personer som besökt landet säger.

    Vad man sedan lägger i begreppet ”västpropaganda” kan ju diskuteras. Ofta innehåller det ju sådant subjektivt som respekt för mänskliga rättigheter och försvar av yttrandefrihet. Jag kan leva med den subjektivismen.

    Sedan är jag övertygad om att alla människor lever i sin alldeles egen lilla ”illusion”, som formas av allsköns intryck och fördomar. De kan sinsemellan vara mer eller mindre överensstämmande med verkligheten.

  16. Lars jonsson, Jämtland skriver:

    Antagligen så är vi inte helt oense Andreas. Jag är medveten om att jag själv inte är fri från illusioner (frågan är bar vilka det månne vara…:))

    Det som gör att jag reagerar på är att bilden som målas upp är väldigt svartvit och att den som sagt målas upp på det sättet av politiska skäl. Vi såg samma sak med Afghanistan, Irak och nu på senare tid; allt mer Iran och Nordkorea.

    Inget land kan initiera ett krig utan att piska upp en inhemsk opinion för kriget innan. Förtryck är bedrövligt, men krigsinsatser brukar oftast bli etter värre.

  17. Lars jonsson, Jämtland skriver:

    Hoppsan vad mycket syftnings- och stavfel jag råkade få till här ovan. Hoppas att det jag skrev är något sånär begripligt!
    Mvh Lars

