Piratpartiet och Sverigedemokraterna

Piratpartiet får i dag vara med i Svenska Dagbladets finrum och debattera på Brännpunkt. Men i SVT:s finrum, slutdebatten inför EU-parlamentsvalet, släpps de inte in. SVT hänvisar till sina gängse regler, att bara ta med partier som är representerade i gällande politisk församling. Förra gången drabbade detta Junilistan, som ändå fick tre mandat i valet. Precis som Henrik Brors tror jag att detta lika gärna kan gynna piraterna. De får sympatier och pressutrymme på det. Ska man lyssna på dem som brukar ha rätt, spelbolagen, tycks de komma in ändå.

Men det går inte att utesluta att SVT också har ett motiv till. Om de släpper in Piratpartiet till denna debatt kommer de att få ett helvete att neka Sverigedemokraterna från att vara med i slutdebatterna inför riksdagsvalet.  Dessutom får de en omöjlig diskussion om gränsdragning på halsen. När ska man egentligen få vara med, när man nått fyra procent i en, två eller sju mätningar? Plötsligt kommer många fler att känna sig kallade.

Hade jag bestämt på SVT hade jag gjort likadant, satt gränsen vid representerade partier. Hade jag varit Piratpartiet hade jag gjort som de gör nu, spelat på konspirations- och tycka-synd-om-kortet. Både SVT och Piratpartiet vinner ganska mycket på att det blir som det blir nu…

2 kommentarer till Piratpartiet och Sverigedemokraterna

  1. Helena Palena skriver:

    Tur att det finns uppstickarpartier säger jag. Så det blir lite krydda i den förutbestämda soppan.

