Slippa fel debattartiklar

Den finska tidningen Hufvudstadsbladet har ett smart sätt att förenkla sitt arbete och säkerligen också slippa många telefonsamtal. Om man skickar en debattartikel till dem får man direkt följande automatsvar:

Tack! Hbl:s debattavdelning har fått din insändare.

Du kom väl ihåg att bifoga fullständiga adress- och telefonuppgifter i ditt mejl? Hbl behandlar nämligen inte insändare utan kontaktuppgifter. De raderas utan genomläsning.

Om du glömde kontaktuppgifterna måste du skicka texten på nytt eftersom vi vill ha uppgifterna i samma mejl som insändaren. Hbl ger inte ut uppgifterna och har inget register över insändarskribenterna. Därför måste kontaktuppgifterna finnas med i varje insändare.

Du kom väl också ihåg att det maximala antalet nedslag för debattartikeln – som Hbl förser med en ritad bild – är 3 800 med mellanslagen medräknade. Debattartiklarna skall vara väl underbyggda och gärna argumenterande.
För insändare är gränsen 2 500–2 700 nedslag med mellanslagen medräknade. Hbl välkomnar i synnerhet kortare texter med maximalt 1 500 nedslag. Förkorta texten själv om den är för lång och skicka in den på nytt.

Hbl publicerar inte texter som också skickats till andra dagstidningar. Enligt Finlands lag har skribenten ett straffrättsligt ansvar för sin text.

Hbl har nästan ständigt insändare i kö för publicering. I regel publiceras texterna inom en vecka. Hbl förbehåller sig rätten att förkorta och bearbeta insändare. På grund av det stora antalet insändare måste en del refuseras.

Debattavdelningen
Hufvudstadsbladet

Eftersom jag själv är debattredaktör (Handelskammartidningen) men också skickar in många debattartiklar till andra tidningar ser jag flera fördelar. Det är hopplöst att som debattredaktör få för långa debattartiklar. Som skribent föredrar jag alltid att korta själv, i stället för att någon som inte skrivit texten gör det. Som debattredaktör sitter man med de två dåliga valen, att korta själv eller att be skribenten göra det. I det sista fallet kan tänkas att skribenter tar bort det man som redaktör tyckte lyfte artikeln.

Att upplysa folk om att artiklar refuseras är också smart. Jag hade nog formulerat det som att det mesta refuseras, vilket är sant för Hufvudstadsbladet och alla större tidningar.

Konstigt nog har jag inte sett detta hos svenska tidningar.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: