Oxfilé köper stekfläsk

Likheten mellan en Saab och en Koenigsegg är som att jämföra stekfläsk och oxfilé. Visst är båda gjorda av kött, men där slutar också likheterna i såväl utseende, kvalitet och pris. Att oxfilén nu köper stekfläsket kan tyckas som att det kokta fläsket är just stekt. Men vad betyder det egentligen?

Det kan så klart ingen svara på i dag. Den viktiga frågan är: finns det någon ägare som kan få lönsamhet i Saab? En av världens största biltillverkare, GM, har redan gjort ett seriöst försök. Det lyckades inte. När GM:s Europachef Carl-Peter Forster beskriver Saab heter det:

”Saab är ett högt respekterat varumärke med stor potential. Den här affärsuppgörelsen är den bästa möjligheten för Saab att stärkas som företag”.

Man kan ju undra varför det inte räcker. Uppenbarligen vill inte folk köpa bilar av det ”högt respekterade varumärket”. Kanske ligger gåtan i den ”höga potentialen”. Man ställer sig så klart då frågan varför GM till varje pris vill bli av med Saab.

Den nya ägarna av Saab blir ganska komplicerad, med visst korsägande. Det är inte utan att man måste misstänka att de tänker slakta bolaget och försöka hitta vinster i det. Eller är det så att de bedömer att folk i framtiden ska börja köpa Saabar som på den gamla goda tiden? Vi får se.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: