Tur med borgerlig regering?

Landshövding Marianne Samuelsson ska nog vara glad att det är en borgerlig regering som sitter vid makten. I dag meddelar hon att hon, trots skandalen, vill fortsätta som landshövding på Gotland.

Kanske ska hon vara glad att vi har borgerlig regering i landet. Om tex miljöministern hade varit miljöpartist, hade denne haft ett delikat problem att hantera med ett f.d. språkrör (mp)  som flagrant hade åsidosatt strandskyddet. Nu sitter i alla fall en regering som kan tänka sig en och annan stuga vid vattnet och som jobbar på att lyckra upp strandskyddet. Därmed blir inte frågan riktigt lika känslig för regeringen. Ej heller riskerar sittande regering att kritiseras för att hålla en frände om ryggen om de låter henne sitta kvar.

Det är ytterst ovanligt att landshövdingar tvingas lämna i förtid. Jag tror inte heller att Samuelsson kommer att råka ut för det. Även om hon nog förtjänar det.

Uppdatering:

Nu meddelar i alla fall regeringen att Samuelsson inte får sitta kvar. Klart oväntat, men rätt. Jag hade tydligen för låga tankar om regeringen handlingskraft. Skönt att ha fel ibland!

– ”Vi har kommit fram till att det är bäst för henne och bäst för länsstyrelsen på Gotland om hon lämnar sitt uppdrag. och i stället får nya arbetsuppgifter på regeringskansliet”, säger ansvarig minister Mats Odell till TT.

Nu kommer väl i stället kommentarerna att regeringen gör en politisk markering…

En kommentar till Tur med borgerlig regering?

  1. […] sociala medier Efter föregående inlägg nåddes jag snabbt av att jag hade fel i min spekulation om att Marianne Samuelsson skulle sitta […]

