Intressant vinkel om Samuelsson

Birger Schlaugs blogg är ofta läsvärd. Så också i fallet med Marianne Samuelssons avgång, där Schlaug gör ett halvhjärtat försök att återge lite heder till Samuelsson.

Schlaug gör så klart en politisk poäng av att regeringen avskedar en miljöpartist, men erkänner samtidigt att han skulle gjort samma sak, men önskat att det vore en moderat landshövding.

Den intressanta debatten som bör följa i denna affärs spår tycker jag borde vara huruvida alla interna möten på länsstyrelser i fortsättningen bör spelas in på band. Gärna av medarbetare som vill landshövdingen illa. Det skulle inte vara kul att jobba på en sådan arbetsplats.

———————————–

Zaida Catalan tror att Samuelsson fick avgå eftersom hon är kvinna. Låter ytterst långsökt och något man vill tro snarare än något man egentligen tror. Klantig krishantering låter betydligt mer troligt och är också vad Samuelsson själv pekar på.

10 Responses to Intressant vinkel om Samuelsson

  1. fairymary skriver:

    Jag tror också att det spelar roll att Marianne Samuelssson faktiskt är kvinna. Visst har vi varit med om en del mindre lyckade uttalanden och ageranden från herrar som Stig Malm och Björn Rosengren t.ex?

    Och den ende minister som satt kvar trots obetalada TV-licenser var en man…

    Någon slags skillnad är det allt….var den sitter kan diskuteras…..

  2. Kenneth skriver:

    Samuelsson ”Jag ångrar bittert …”

    ”Vår ånger är inte så mycket sorg över det onda vi gjort som fruktan för följderna” Francois de la Rochefoucauld

  3. Bjarne skriver:

    Fairymary: Det är inget bra exempel att lyfta fram tv-licenserna och de tre inblandade ministrarna. Mannen som är kvar gjorde omedelbart en sk pudel och berättade om varför han inte betalat och att han ändrat uppfattning etcetera. Den ena kvinnan vägrade konstant berätta någonting om varför hon inte betalat, ifall det handlade om ideologisk ståndpunkt eller varför. Dessutom var hon kulturminister med nära kopplingar till public service. Den tredje personen åkte nog inte direkt pga tv-licensen där framkom en hel del annat i form av uteblivna skatter för arbete och barnvakter etc.

    Men med genusglasögonen påtagna så kanske det är svårt att hålla isär sakliga förhållanden med världsbilden om patriarkatet?

  4. Andreas Krohn skriver:

    Kenneth: bra citat!

  5. fairymary skriver:

    Bjarne!

    Oavsett vilka glasögon vi tar på eller av finns det alltid rationella argument och olika tolkningar av s.k. ”sakliga förhållanden”.

    Det intressanta är känslan bakom argumentationen…eller om man vill uttrycka sig metaforiskt….”pudelns kärna”…..

    Att ”vi” förhåller oss olika till män respektive kvinnor gynnar inte entydigt kvinnor…..det har ett pris för båda könen….på lång sikt skulle stora vinster kunna göras för oss alla om vi vågade ta på genusglasögonen av och till…..

  6. Bjarne skriver:

    fairmary: Det var ju precis de rationella argumenten som jag efterlyste. Du försökte få det till att av de tre som inte betalt tv-licensen så fick två lämna för att de var kvinnor. Men sanningen var ju att en av de två kvinnorna faktiskt hade betydligt mycket mer i sitt bagage än endast tv-licensen och att de övriga två hanterade situationen helt annorlunda, dessutom var en av dem kulturminister. Att ens antyda att det var en könsfråga huruvida det var män eller kvinnor som fick gå innebär att man faktiskt blundar och bortser får ren fakta.

  7. fairymary skriver:

    Bjarne!

    Jag uttryckte mig inte ”fick lämna”….jag skrev ”satt kvar”…..vilket innebär att jag också är medveten om att minister-mannen förhöll sig annorlunda än kvinnorna….det handlar i hög grad om samspel.

    Med mina ”glasögon” noterar jag att män och kvinnor också beter sig olika när de blir utsatta….likaväl som de blir olika bemötta…

    Ett glädjande undantag var Vanja Lundby-Wedin som faktiskt pallade för det samlade media trycket på ett sätt som inte många kvinnor hittills gjort.

    Vore intressant att ta del av dina reflektioner omkring det historiska faktum att Björn Rosengren fick sitta kvar efter att …i mina ögon…ha gjort bort sig bortom rim och reson…..om man inte kan avläsa verkligheten så att man vet att man är på porrklubb när man faktiskt är det …så borde man inte ha något i en regering att göra….tycker jag….

  8. Andreas Krohn skriver:

    Fairymary: Men Björn Rosengren tvingades ju avgå (som ordförande för TCO). Det finns nog en risk att du med dina glasögon, inte bara av feminism, utan främst av osanningar (not. även Bjarnes kommentarer), får en väldigt konstig bild av världen.

  9. fairymary skriver:

    Andreas!

    Jag ber om ursäkt om jag missminner mig vad gäller Bjlörn Rosengrens uppdrag när han missade stripp-klubben….det jag minns var framför allt min känsla av förtrytelse över vad jag uppfattade som hårresande beteende och uttalanden…och jag minns faktiskt inte att han avgick….i så fall med rätta….tack för korrigeringen av min minnesbild i så fall.

    Det intressanta med minnesfunktionen är att den byggs upp omkring en känsla…och med mitt långa yrkesliv som läkare vid en kvinnoklinik har jag ett uttalat kvinnoperspektiv. Jag har fått se världen genom så många kvinnors liv ….

    Vi har säkert olika bilder av välrden….och vem kan säga sig ha den rätta….för mig finns det olika perspektiv ….och du har rätt till ditt likaväl som jag har rätt till mitt. I bästa fall kan vi bli nyfikna på varandras perspektiv och bredda vår bild av världen, du din och jag min….

