Varför inte en skatt till?

Trängselskatternas införande i Stockholm var kantat av en rad märkliga politiska händelser. Först ut var Peter Eriksson (mp) som utpressade Göran Persson. Stockholm tvingades till trängselskatter i utbyte mot att Persson fick sitta kvar som statsminister. En nedlagd kärnkraftsreaktor lades med i den allmänna konkursen. En Annika Billström, då finansborgarråd (s) i Stockholm, som lovat att INTE införa trängselskatter under mandatperioden fick order uppifrån att genomföra ledningens vilja. Men med en brasklapp, folket skulle få säga sitt i en folkomröstning. Förvisso först efter att skatten redan införts, en helt ny ordning för folkomröstningar.

Resultatet av folkomröstningen blev både ja och nej. Sossarna sa, att om de vann valet, skulle de bara lyssna på en av de femton folkomröstningar som hölls, den i Stockholm. Alliansen lovade att väga in hela länets synpunkter. Resultatet blev att Stockholms kommun röstade ja och alla andra kommuner röstade nej. När så Alliansen vann riksdagsvalet kunde konstateras att av dem Alliansen sagt sig lyssna på hade 60 procent (alla kommuner inklusive Stockholm sammanlagda) röstat emot trängselskatten. Men skatten infördes ändå efter en ny utpressning. Denna gång av ett antal Centerpartister. Även Fredrik Reinfeldt tvingades (åter)införa skatten mot sin egen vilja.

Kanske ett av de rörigaste kapitlen i svensk politik, även om jag försökt summera.

Nåväl: trängselskatten på plats kan den ju lika gärna användas, tänkte de styrande. Nu är sagt att den ska vara med och finansiera den enorma infrastrukturskuld som byggts upp i Stockholm, som ett resultat av tre decenniers försummande av regionen. När ”de vanliga” skattepengarna, som egentligen är avsedda även för att finansiera även vägar och spår inte räcker till; vad är väl mer rimligt än en skatt till? Eller tre till faktiskt, eftersom de vägar och spår som borde betalas av staten också ska belasta kommun- och landstingsskatten.

Nu har Göteborgarna dragit samma (idiotiska) slutsats som Stockholm. Om det ska bli någon infrastruktur i Göteborg räcker tydligen inte världens näst högsta skattetryck långt. Det behövs tydligt ännu fler skatter. Göteborg behöver ny infrastruktur för 30 miljarder kronor. Låter som mycket pengar, men är det verkligen det?

30 miljarder är ett års biståndsbudget. Om projektet slås ut över tio år, vilket nog är en snabb byggtid, behöver vi använda en promille av BNP under dessa år för att göra investeringen. Räcker inte världens nästa högsta skatter till det?

Stockholms Handelskammare har visat i en rapport att Sverige satsar betydligt mindre än omvärlden på infrastruktur (trots det höga skattetrycket). Handelskammaren har också visat att Sverige de senaste 25 åren satsat 200 miljarder kronor mindre på infrastruktur än om vi hade legat på det europeiska genomsnittet.

En trängselskatt är dessutom en av de mest ineffektiva skatterna att dra in till staten. Bara investeringen som gjordes i Stockholm kräver 5-6 års trängselskatter för att betala av, dvs det tar flera år innan en enda nettokrona kommer in till staten. Dessutom kostar systemet en hel del i drift till skillnad från de flesta andra skatter, som kan administreras av Skatteverket.

Så frågan kan med fog ställas: är verkligen nya skatter den enda lösningen? Knappast.

————————————-

Uppdatering: inlägget är också publicerat på Second Opinion. Där kan du rösta om det är bra eller dåligt.

Annonser

5 Responses to Varför inte en skatt till?

  1. Bjarne skriver:

    Kunde inte instämma mer!

  2. Sanna skriver:

    Svara gärna på dagens fråga i min blogg, alltid roligt att höra vad andra bloggare tycker :).

  3. anton skriver:

    ja världens högsta skattetryck räcker inte långt när vi skall agera världens samvete.

  4. Arnold skriver:

    Hur blir det för dom som redan bor i Göteborg. Måste dom betala 10 kr för att starta bilen? Om inte så är väl detta nästa steg. Håller för övrigt med fullständigt. Hela iden med bilskatter är vansinnig.

  5. Andreas Krohn skriver:

    Arnold: Det är ju heller knappast bara trängselskatt man betalar för bilar, lägg till moms, accis, punktskatt på bensin, CO2-skatt, vägskatt, skatt på trafikförsäkring och moms ytterligare en gång på de fem sista…

%d bloggare gillar detta: