Begick Anna Odell ens ett brott?

Jag har stor respekt för självständiga domstolar och jag vill inte ha något pöbelvälde där brottslingar straffas efter folklig opinion och inte efter juridik. Detta inlägg ska inte tolkas som en amatörjuridisk inlaga i ett brottsmål från min sida, utan är mer en reflektion över brott och straff.

Fallet Anna Odell har onekligen väckt rejäl uppmärksamhet. Och visst finns det klar risk att all rapportering inte är saklig. Men det är ändå ganska klarlagt vad som har skett. Idag kom också tingsrättens dom: Odell fälls på två åtalspunkter och straffas med 50 dagsböter. När jag först hörde det kände jag att mitt rättsmedvedande hade segrat.

Men så tänker jag lite till. 50 dagsböter á 50 kronor innebär böter på 2500 kronor. Det placerar straffet ganska mitt emellan att köra 130 och 131 kilometer i timmen på en 110-väg. Hade Anna Odell kört 91 kilometer i timmen på Essingeleden hade hon fått ett hårdare straff än hon nu fick. Ett brott som normalt begås av hälften av bilisterna på nämnd väg. Hon kanske nu heller inte ens behöver betala böterna själv.

Visst kan man inte rakt av jämföra varken brott eller straff med varandra. Men känns det inte som om Odell begick ett värre brott än att köra några kilometer i timmen över en hastighetsbegränsning?

————————————

Bloggar på samma tema: Mårten Schultz, Kent P, Runo, Tokmoderaten och Birgitta Rydberg.

4 kommentarer till Begick Anna Odell ens ett brott?

  1. Bjarne skriver:

    Att dagsböterna blev så låga har väl med hennes inkomst att göra. Hon är ju student och har således inte så hög inkomst. Det är väl avgörande för hur höga eller låga dagsböter det blir?

  2. Andreas Krohn skriver:

    Bjarne: visst är det så, Odell fick 50 av lägsta dagsbotsbelopp. Men ett straff är ändå ett straff och det känns som om hon begick ett brott värre än att köra för fort. Inte ens för en student är 2500 kronor särskilt mycket pengar, det motsvarar lönen, inklusive OB-ersättning, för ett helgjobb i en klädaffär.

    Det motsvarar cirka två procent av de kostnader vi skattebetalare får betala för rättegång mm.

  3. gunnvaldwikner skriver:

    Man kan tycka att straffet är lågt (jag håller med om det). Det beror på Sveriges låga straffskala. Att Anna Odell sedan bara fick 50 dagsböter beror ju också på att hon ”bara” fälldes för våldsamt motstånd och oredligt förfarande (de två åtalspunkterna med lägst straffvärde). (vill du svara, eller har frågor hänvisar jag dig till min blogg).

    Mvh Wikner

