Vinnare och förlorare – men alla då?

Att få Sveriges två största morgontidningar i handen i dag är verkligen en lektion i journalistikens värld. Båda tidningarna har korta huvudrubriker, Svenskan har ”Vägbyggets förlorare” och DN har ”Förbifartens vinnare”. Samma nyhet – två vinklar.

Detta skildrar att det alltid finns möjlighet att vinkla en nyhet som man vill, negativt eller positivt. Det tidningarna har gemensamt är att båda väljer en mycket snäv ingång i nyheten. En enskild person i vardera tidning.

Men den intressanta frågan är ju inte om någon enskild person kan definieras som vinnare eller förlorare – utan hur det ser ut för samhället i stort. DN:s ledare pekar på den uppenbara nedsidan (som faktiskt inte är om någon stackars bonde får en väg på knuten), nämligen kostnaden. 27 miljarder kronor är mycket pengar. Svenskans ledare pekar på svårigheten med att bygga ihop en stad bestående av öar. Detta är så klart huvudskälet till att det blir så dyrt. Men vi pratar fortfarande om mindre pengar än en promille av Sveriges BNP per år under byggtiden, eller motsvarande biståndsbudgeten januari-november i år.

Erik Laakso piminner om att motståndarna är desamma som de som motsatte sig Essingeleden – och de använder samma argument. Men sådana argument försvinner med tiden, Naturskyddsföreningen vill inte riva Essingeleden, Olof Johansson vill inte riva Öresundsbron och Gudrun Schyman vill inte längre lämna EU.

Vad det handlar om är om vi ska tillåta Stockholm att växa eller inte.

Förbifart Stockholm är inte bara en väg som handlar om att ta sig från punkt A till punkt B. Vägen öppnar för nya bostäder, nya företagsetableringar och att Stockholm blir större. Vägen är en fortsättning för att Stockholms integration med Mälardalsregionen ska kunna fortsätta. Det är därför några av dess starkaste anhängare bor flera mil från Stadshuset och till och med länsgränsen.

Därför blir det fånigt att fråga en bonde på Ekerö eller en pendlare från Kungsängen.

Regeringens beslut igår är knappast det sista ordet i frågan. Debatten lär rulla vidare, även om 72 procent av Stockholmarna är för vägen. Birger Schlaug har ett intressant inspel i diciplinen politisk taktik. Jag tror att han har fel när han tror att Reinfeldt skulle vara inne på att bilda regering med sossarna, men rätt i att det blir oerhört svårt för Miljöpartiet att svälja vägen. I det fallet är en fortsatt borgerlig regering den enda garantin för att Förbifarten verkligen blir av.

Låt oss hoppas att den också blir det.

Annonser

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: