Snabbtåg eller stickspår?

Det är bra att diskussionen om höghastighetståg nu kan bygga på mer av fakta och mindre av bara visioner. Statens utredare Gunnar Malm presenterar i dag sin utredning som säger att staten bör satsa på höghastighetståg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Alla är säkert för det, men problemet är prislappen, 150 miljarder kronor.

Poängerna med de nya spåren är många. De utvidgar flera arbetsmarknadsregioner, de ger ett effektivare resande, de ger flyget konkurrens och de öppnar för mer godstransport på de ”gamla” spåren. Ett av problemen med dagens järnvägsnät är att kapaciteten på långa sträckor är slut. Det får inte plats fler tåg som det ser ut i dag.

Men att finansiera detta kommer att bli svårt. 150 miljarder kronor är vad staten satsar på nyinvestering i infrastruktur under ungefär ett decennium. Att knöka in denna satsning i ordinarie ramar är därför i princip omöjligt. En del av finansieringen kan staten få indirekt genom ökad godstrafik på nuvarande spår, men det räcker inte långt. Inte heller kommer biljettpriser, även om de ökar jämfört med i dag, att räcka särskilt långt. Det kommer att krävas enorma belopp i statlig investering för att bygga detta. Pengar som då ska ställas i konkurrens mot viktiga investeringar i tex Göteborgs och Stockholms regionala infrastruktur.

Så den stora frågan kommer nu att bli: varifrån ska pengarna komma? Tills den frågan är besvarad är (tyvärr) de flesta andra synpunkter perifera.

Annonser

3 Responses to Snabbtåg eller stickspår?

  1. Torkel Svensson skriver:

    2023-2025 – som utredaren menar är möjligt – är för tidigt med just den anledningen du tar upp (finansieringen). Vi bör istället se det i etapper. Två av etapperna borde vi klara till 2023-2025:

    (Göteborg)Almedal-Borås – Förbinder Västra götalands två störta städer. Banan behövs för pendlingstrafiken oavsätt höghastighetstågen. Dagens bana är bedrövlig. Kostnad ca: 10 mdr.

    (Stockholm)Järna-Linköping (Ostlänken) – Förkortar restiden mellan Stockholm och Malmö med 30 minuter. Tillsammans med upprustning av Nässjö-Hässleholm till 250 km/h samt accellerationssnabba tåg kan Malmö-Stockholm klaras på 3 timmar jämt. Kostnad 25 mdr.

    Totalt ett paket på 35 mdr. Det är möjligt!

  2. Andreas Krohn skriver:

    Torkel: intressant synpunkt. Även om jag tror att du har rätt i att det blir ungefär så är problemet att de riktigt stora vinsterna kommer först när hela nätet är byggt.

    Om tåget ska slå flyg Stockholm-Göteborg krävs att tiden sänks rejält jämfört med i dag. För problemet kommer ändå alltid att finnas, att det ofta finns ett flyg som passar bättre i tid än ett tåg gör. Det blir ju knappast ett tåg i kvarten på sträckan.

    Ett annat problem är ju att det dessutom finns snabbare tågteknik, Maglev-tåg. Vad jag vet har ingen räknat på vad det skulle kosta. Men med Maglev skulle tiden Stockholm-Göteborg hamna strax över en timme.

  3. byggmaglevisverige skriver:

    Jag har räknat lite och kommer fram till att det en maglevbanas totala kostnad inkl 30 tåg och 30 års underhåll av banan hamna mellan 93 till 151 miljarder. Banverkets kostnad, enligt deras uppgifter, hamnar med 115 tåg och 30 års underhåll av banan på runt 174 miljarder. Uträkningar etc. hittar du här: http://byggmaglev.se/2009/08/01/ekonomi/

    Det går att köra med direkttåg på runt en timme lite beroende på topphastighet och hur man designar banan. Uträkningar och möjliga restider hittar du här: http://byggmaglev.se/2009/08/01/15/

    Stora osäkerheter både uppåt och nedåt för kostnader dock, Banverket borde göra en ordentlig utredning. Håller du med så får du gärna gå med i facebook gruppen ”Utred magnettåg i Sverige!” http://www.facebook.com/group.php?gid=138262075750&ref=mf

    Tack för en trevlig blogg i övrigt.

%d bloggare gillar detta: