Är det fel på mig?

Det något udda paret Anna Anka och Roland Poirier Martinsson fortsätter på Newsmill att driva sin tes att man har rätt att välja sin livsstil. Kul tycker jag och jag tror de har rätt i att ”Sverige har stora problem med att acceptera olikheter. ” I alla fall vad gäller att avvika från politiskt korrekta normer.

Möjligen blir jag själv lite förvånad över formuleringen:

Vi var båda två mycket medvetna om att våra livsstilar och värderingar provocerar den genomsnittlige Kungsholmsliberalen.

Kanske har jag pratat med fel Kungsholmsliberaler och är tydligen heller själv ingen representativ Kungsholmsliberal. Men vad jag vet är det väl inte liberaler som upprörs? I alla fall inte om man definierar liberal som tolerant och frihetlig. Om man ägnar sig åt att tala om för folk hur de ska leva sina liv bör man sluta att kalla sig liberal. Tycker jag.

Anna Anka bryter mot jantelagen. Det är klart att det skapar reaktioner. Det är klart att det sticker ut och skapar debatt att tycka att kvinnan ska vara till för mannen. Men det är en stor skillnad på om det förhållandet skapas genom förtryck eller av fria val.

Jag tycker att Anna Anka gjort ett mycket märkligt val. Jag tycker hennes värld verkar vara gjord av falsk plast. Men det är hennes val och varför skulle jag, ärligt talat, vara upprörd över detta, när det finns viktiga saker att vara upprörd över.

Sedan tror jag mer att detta är PR för TV3 än något annat. För att inte tala om vilket genombrott detta måste vara för debattsiten Newsmill gentemot en bred publik. Sedan är det rätt skönt för bloggosfären att hittat  något nytt att gnälla av sig på.

Själv tycker jag, som sagt, att det är rätt bra underhållning, men inte mycket mer.

One Response to Är det fel på mig?

  1. Åsa skriver:

    Det är intressant att debatten har blivit så känslosam. Att vara hemmafru är ett livsstilsval bland många andra. Att jag personligen inte skulle vilja vara beroende av hålla en enskild individ på gott humör för att kunna leva det liv jag vill (ekonomiskt och socialt) är mitt val. Att Anna Anka har valt något annat är helt upp till henne.

    Mycket har hänt sedan den tid en kvinna var tvungen att vara beroende av sin mans välvilja. En kvinna som Anna Anka har säkert råd att anlita en bra advokat om hennes man inte längre har användning för henne. Det skulle kanske inte vara fallet i en mer normalbärgad familj.

    Det som har börjar irriterad är det att mediadebatten framställer det som hennes livstilssval är bättre än något annat, att det är ett val som är mer ”fritt” och mer ”liberalt”. Alla kommentarer som för fram det faktum att det finns fördelar med att inte återgå till gamla traditioner med kvinnors beroende av männens löner stöts bort med att man är för präglad av den svenska systemet.

