Smart och ärlig bloggstrategi

Det är kanske bara jag som inte stött på det tidigare, men jag tycker att denna blogg har en smart  och ärlig strategi. Det är det folkpartistiska borgarrådet Madeleine Sjöstedt som bloggar, men avsändaren redovisas så här:

Mitt namn är Madeleine Sjöstedt. Jag är kultur- och idrottsborgarråd i Stockholms stad och representerar Folkpartiet. Bloggen skrivs av mig eller någon av mina medarbetare Erik Jennische, Anna Wåglund Söderström och Teodor Koistinen.

Alla vet egentligen att politiker inte skriver (alla) sina texter själva. Men det brukar inte redovisas så öppet. Kanske är det bloggformatet som öppnar för denna nya öppenhet?

Om en debattartikel skickades in underskriven av en politiker, men med noten att texten egentligen författats av någon annan, skulle den nog åka direkt i papperskorgen. Vi vill inte gärna ha sanningen skriven på vår näsa, även om vi egentligen känner till den.

Kanske vill vi så gärna vill tro att Fredrik Reinfeldt och Barack Obama skriver sina egna tal att vi luras oss själva att tro att det är så?

5 Responses to Smart och ärlig bloggstrategi

  1. Det var humor… jag får väl då avslöja en hemlighet… jag skriver mina blogginlägg själv, om det är bra eller dåligt får andra avgöra.

  2. Andreas Krohn skriver:

    Kent: Du och Carl Bildt är kanske unika?

  3. Paul Lindquist skriver:

    Inte alla politiker tar andra till hjälp för att uppdatera sin blogg. Även jag skriver alla mina inlägg själv. Läs dem gärna på http://www.paullindquist.blogspot.com/

  4. Paul Lindquist skriver:

    Andreas!

    Långt ifrån alla politiker har någon som hjälper dem att uppdatera sin blogg. Även jag skriver alla mina inlägg själv.

  5. Andreas Krohn skriver:

    Kent och Paul: Ni har så klart rätt, bloggar är nog många gånger undantaget för ovanstående resonemang. Men det finns också många politiker (och för den delen andra) som får blogginlägg skrivna för sig.

    Det som är intressant, tycker jag, är att det redovisas så öppet.

