Bilar är inte miljöfarliga

För oss teknikoptimister känns det befriande när företrädare för Stockholmscentern i dag skriver på SvD Brännpunkt att:

En biltrafik utan klimateffekter är fullt möjlig och alliansregeringen är fast besluten att nå dit senast 2030.

Politik ska handla om att peka ut riktningen men också om att ställa krav. Det är inte bilarna som är miljöproblemet, utan bilarnas utsläpp. En bil som inte påverkar miljön är inte ett ett miljöproblem.

Det går inte att stirra sig blind på hur det ser ut i dag. Det som löser morgondagens miljöproblem är inte dagens tekniska lösningar, utan morgondagens.

Advertisements

5 kommentarer till Bilar är inte miljöfarliga

  1. Robban skriver:

    Håller absolut med om att mycket av problemet ligger i bilens drivmedel. Men det är inte att glömma att allt som produceras kräver naturresurser, allt som tillverkas kräver Elektricitet,gummi,plast,metall,kemikalier, varje bil kräver resurser. Om något är ” Miljövänligt” måste produkten skapa bättre förutsättningar för miljön. Ordet missbrukas varje dag av företag, politker etc.

    Ursprunget av energikällan är extremt viktig i denna fråga. Jag anser att Kollektivtrafik är bättre i det stora hela eftersom en större mängd människor kan dela på en producerad resurs. Bilen måste alltid ses som en bekvämlighet.Jag tycker att det är genialiskt att åka tillsammans, i allfall i storstaden. Här på bondegatan mitt i staden står bilar parkerade längs varje gata.Debatten måste därför delas, och dels ses ur ett storstads perspektiv och ett landsbygdsperspektiv där kollektivtrafiken inte är lika utbyggd. Jag tror det handlar om att fråga sig själv. Behöver jag verkligen en bil till jobbet när jag har en buss som går nästan ända fram? Är det för att jag tycker det är bekvämt eller är det verkligen så att jag behöver denna bil?

  2. Andreas Krohn skriver:

    Robban: 75 procent av Stockholmarna åker kollektivt till jobbet. Det är en siffra som placerar Stockholm i världstoppen. Det är inte många fler än de som måste åka bil som gör det. Har man en vettig kollektiv lösning att tillgå går den oftast snabbare.

    Men trots allt finns en hel del som inte kan välja bort bilen, mycket är yrkestrafik av olika slag som taxi, bud eller varuleveranser. Dessutom finns det många som inte får ihop sin vardag utan bil.

    I stället för att tro att vi kan utrota bilen är det smartare att lägga kraft på att göra de bilar, som man rimligen kan anta kommer fortsätta att finnas, renare och mindre miljöbelastande.

  3. […] Ankersjö ger en kommenterar tidigare inlägg i debatten och får stöd i sin argumentation av Andreas Krohn. Förutom mitt inlägg Företagarpartiet C mot Förbudspartiet MP  finns även ett inlägg från […]

  4. […] övriga inlägg i diksussionen finns hos Johan Hedin Per Ankersjö Andreas Krohn Elisabeth Thand Ringqvist Gustav Andersson Lukas Forslund och Joakim […]

  5. […] övriga inlägg i diksussionen finns hos Johan Hedin Per Ankersjö Andreas Krohn Elisabeth Thand Ringqvist Gustav Andersson Lukas Forslund och Joakim Aspeheim Övrigt […]

%d bloggare gillar detta: