En svart dag för idrotten

Idrott ska inte blandas upp med politik. Världen har allt för dålig erfarenhet av att göra politik av OS och idrott. Allt från Hitlers användande av OS i Berlin 1936 till bojkotterna av OS 1980 i Moskva och 1984 i Los Angeles.

Det luktar därför illa när Internationella Friidrottsförbundet kommit överens med Sydafrikas regering om en mörkläggning av fallet Caster Semenya.

Kort går uppgörelsen ut på att

1) Semenya får behålla VM-guldet, oavsett om hon fuskat eller inte.

2) Vi får aldrig veta sanningen.

En svart dag i idrottens historia. Guldmedaljer ska vinnas, utan fusk, på idrottsarenor. Inte i förhandlingar mellan (korrupta?) idrottspampar och regeringar.

———————————–

Tidigare inlägg om Semenya här.

5 kommentarer till En svart dag för idrotten

  1. Queer skriver:

    Angående 2): Varför är cispersoner (icke-trans) alltid så nyfikna på transpersoners och intersexpersoners kroppar? Vad hade du känt, som tonåring, om folk krävde att detaljer om dina genitalier skulle publiceras i världspressen?

  2. Andreas Krohn skriver:

    Queer: Jag struntar i deras kroppar. Vad jag stör mig på är att en internationellt uppmärksammad affär som denna tystas ner. Förvisso kommer säkert sanningen fram ändå, till slut.

    ”Vad hade du känt, som tonåring, om folk krävde att detaljer om dina genitalier skulle publiceras i världspressen?”
    Det är inte riktigt frågan om att visa bilder på genitalier. För att få tävla i (till exempel) Friidrotts-VM krävs att man kan styrka till exempel sitt kön eller att man inte inte är dopad. Det vet alla som ställer upp och accepterar implicit genom att just ställa upp.

  3. Johan Ingerö skriver:

    Håller med i sak. Din rubrik fick mig dock att minnas Arne Hägerfors famösa ”det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk”…

    🙂

  4. MacDanne skriver:

    Spännande att du inte tycker att man ska blanda idrott och politik, är det står ”Jag kan inte låta bli att blanda mina intressen politik och hockey” i din presentation 😉

    I övrigt kan jag tipsa om detta blogginlägg http://rebeckalkpg.blogspot.com/2009/11/utan-idrotten-stannar-sverige.html

    Läs även kommentarerna, eller rättare sagt… framförallt kommentarerna.

