Dags att skylla på Reinfeldt?

Att Saab nu dör känns inte särskilt förvånande. Jag tycker det är mer förvånande att företaget klarat av att överleva så länge på den dödsbädd de legat på.

Jag har påpekat det förut, förklaringen är uppenbar: för att överleva måste en biltillverkare också sälja de bilar man producerar. Annars är det kört.

Hela denna konstlade process med optimistiska norrmän och skåningar eller tekniktjuvande kineser har varit ett långt spel med en ganska given utgång. Saab läggs ner.

Jag antar att Mona Sahlin nu sitter som bäst och funderar på hur hon ska lyckas förklara för svenska folket att detta är Fredrik Reinfeldts fel. Ska hon skylla detta på honom kan hon lika gärna ta med snökaoset och att Sverige inte gick vidare till fotbolls-vm. Alla tre sakerna är lika mycket Reinfeldts fel.

Låt oss hoppas att sossarna i stället lägger sitt krut på att utveckla en politik för att Sverige ska få nya företag. Men det är kanske att hoppas förgäves?

3 Responses to Dags att skylla på Reinfeldt?

  1. […] Krohnistiskt, Kent, Företagande och näringspolitik, Ideologi   Företagande, Maud Olofsson, Miljö, […]

  2. […] seglivade Saabkatten Jag tillhör dem som redan dömt ut Saabs chanser att överleva, så jag ska inte ägna mig åt det igen. Men onekligen är […]

