Kvinnor surfar inte via mobilen?

Ibland dyker man på uppgifter i undersökningar som man nästan inte vill tro på. Sådant man höjer på ögonbrynen åt.

I dag presenterade företaget Web Service Award en undersökning av besökare på mobila webbplatser (mobil.unt.se, mobil.dn.se, mobil.mil.se, mobil.svenskfast.se och mobil.idg.se). Undersökningen visar att enbart 9 procent av besökarna är kvinnor. Detta ska jämföras med ”vanliga” webbplatser, där de kvinnliga besökarna är ganska exakt 50 procent.

Man ställer sig frågan om det är något lurt med undersökningen.

Var det få svarande? Nej, tvärt om, urvalet var 3500 personer, det är den största undersökningen i sitt slag.

Skiljer det sig mycket mellan de undersökta webbplatserna? Ja, det gör det, men det är ändå så att den mobila webbplats med flest kvinnor hade 15 procent. En så stor webbplats som (vanliga) http://www.dn.se har en princip jämn könsfördelning, medan den mobila varianten inte på långa vägar har det.

Svaret finns nog i verkligheten, inte i undersökningen.

De som är ansvariga för tjänsterna för mobilsurfande måste ställa sig frågan vad de gör och har gjort fel. Det är korkat att bara vända sig till halva befolkningen om man kan vända sig till hela. Ligger det i marknadsföringen, i hur tjänsterna är utformade, i priset eller i hur de mobila webbplatserna är utformade? Tyvärr har jag inte svaret. Men rimligen finns stora kommersiella intressen att snabbt ändra den ovan angivna siffran över kvinnligt användande av mobila webbplatser.

Även i det ”vanliga internets” barndom var männen i stor majoritet bland användarna, men det ändrade sig snabbt. Kvinnorna kom ikapp och nu är det lika många kvinnor som män som använder internet. Det är rimligt att anta att utvecklingen blir så också vad gäller mobila webbplatser.

——————————————-

Richard Gatarski skriver också om undersökningen, i ett mer tekniskt perspektiv.

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: