Twitter för att locka väljare? Långsökt

Svenskan har en intressant artikel om riksdagsledamöter som använder Twitter.

69 av 81 riksdagsledamöter på Twitter ignorerar kontaktförsök från presumtiva väljare, visar SvD:s test. Nu anställer partierna särskilda tjänstemän som ska lära politikerna hur sociala medier fungerar inför valet.

Frågan om hur stor effekt sociala medier får i valrörelsen är så klart intressant att diskutera. Men det kan inte riktigt göras till en egen fråga. Det finns många som brukar snegla på Barack Obamas användning av Twitter i den amerikanska presidentkampanjen. Men egentligen är det ingen som vet vilken effekt de sociala medierna verkligen hade. Förhoppningsvis, får man nog säga, var det det politiska budskapet som avgjorde, inte val av kommunikationskanaler.

Det Obama främst använde Twitter till var att kommunicera med redan trogna supporters. Där kan man göra mycket av de 140 tecken man kan skriva på Twitter. Men som kanal för att övertyga osäkra väljare är Twitter inte mycket att ha.

Partierna gör nog klokt i att använda sociala medier som Facebook och Twitter. Men man måste också se de olika mediernas begränsningar. Varken Twitter eller Facebook är i grunden tänkta som kanaler för masskommunikation. Bloggar är det i högre grad, i så fall.

Men alla sociala medier bygger på att skapa en relation med läsarna, det säger sig självt utifrån namnet sociala medier. Därmed är just masseffekten begränsad. Dessutom är det fortfarande en högst begränsad andel väljare som läser Twitterinlägg eller bloggar. På Facebook finns något större väljargrupper förvisso, men just Facebook bygger å andra sidan i allra högst grad på att kommunicera med dem man är vän med.

Sociala medier kommer, precis som för Obama, att spela en roll vad gäller att mobilisera egna sympatisörer. Den indirekta effekten av kommunikation ska nog inte underskattas. Men Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin kan i sin jakt på väljare lägga sin tid på betydligt effektivare saker än att skriva Twitterinlägg.

——————————–

Tillägg 13.30: Tjahejgoddag har gjort en intressant granskning av Svenskans granskning. Även om jag valde att inte fokusera på det i mitt inlägg: Man bör nog ta resultatet i SvD:s artikel med en rejäl nypa salt!

Annonser

5 Responses to Twitter för att locka väljare? Långsökt

  1. […] Eller ska man som politiker satsa allt krut på sociala medier? Nja, det kanske inte är så vettigt. Läs gärna ett mycket reflektion om detta på bloggen Krohniskt. […]

  2. […] frågor till de 81 riksdagsledamöter som finns på twitter. SvD påstår att Fredrik Federley (C) var snabbast att svara. Han svarade inom 15 minuter. Men jag läste nyss på twitter att Eva-Lena […]

  3. […] Krohniskt och Federley och Peter och JMW och […]

  4. […] är trenden. Varje parti måste ha sin sociala-medier-strateg för att kunna lyckas. Men man bör tänka till innan man tror att det är den perfekta vägen för masskommunikation. Allt för ofta blir det en […]

  5. kavehlhcbloggarn skriver:

    Jag tror att sådanna typer av medier är bra för politikerna när dom vill nå ut till dom lite yngre väljarna

%d bloggare gillar detta: