Mindre pengar blir mer pengar?

Noterar att organisationen planka.nu kör samma argumentation som de strejkande i Grekland. Och samma logik. De vill bekämpa att SL behöver ökade intäkter med att försöka minska desamma. Om de istället såg till att folk INTE plankade kanske SL skulle ha pengar till sina satsningar med lägre prishöjningar.

Ungefär med samma logik som att Greklands brist på pengar försvinner av att folk INTE arbetar…

Om man gillar kollektivtrafik borde man väl vara beredd att betala för den?

Annonser

20 Responses to Mindre pengar blir mer pengar?

  1. Fredrik skriver:

    Men samtidigt vill man främja folk att åka kollektivt istället för att ta bilen. Det gör man inte genom avgiftshöjningar.

    Ett annat problem är att avgiftssystemet är så inflexibelt. Ett månadskort kostar samma för en person som pendlar mellan Södertälje och Norrtälje som en person som åker från Fridhemsplan till Kungsträdgården.

  2. Stig Palm skriver:

    Ett studiebesök i New York skulle hjälpa SL?
    Se deras system för tunnelbanan.
    Resekostnaden för studiebesöket är snart intjänat.
    Annat alternativ är Berlin?
    Utmärkt kontroll och dyr bestraffning om inte spelreglerna följs.

  3. TC skriver:

    Ifall SL inte höjde priserna så skulle fler ha råd att åka kollektivt och färre skulle anse det värt att ”planka”, så SLs prishöjning är inte heller logisk!
    Istället för att slösa pengar på mer än 100 för många JAS-plan, och istället för att slösa bort miljarder genom att ha tokmånga enorma Landstingsbyråkratier styrda av anonyma hobbypolitiker runt om i landet istället för att Staten ansvarar för hela landets sjukvård, och istället för att ha ett överflöd av onödiga myndigheter, och istället för att skattebetalarna betalar större delen av biljettpriset vid Operabesök och biljetter till annan ”kultur”…, och eftersom lokaltrafiken runt om i landet ändå redan till stor del finansieras av skattebetalarna så bör all lokaltrafik, och kanske även all persontågstrafik i landet, vara helt skattefinansierad. Dessutom bör alla moterfordon som drivs med diesel eller bensin eller etanol/mat förbjudas, men ett bättre alternativ att få folk att minska sitt planetdödande resande är att göra den miljövänliga kollektivtrafiken skattefinansierad, och detta skulle även få många att resonera som så att eftersom de ju är med och via skatten betalar för kollektivtrafiken så kan de lika gärna ställa bilen och ta bussen istället eftersom de ju redan varit med och betalat för busstrafiken…

  4. Leif Nilsson skriver:

    Om alla dessa fuskare betalade för sig som vi andra så skulle de inte behöva höja priset! Märkligt att man anser att alla andra ska betala deras åkande.

  5. Anna skriver:

    @Fredrik, det är fortfarande mycket billigare att åka kollektivt än med bil. Du kommer inte särskilt långt med bil, alla kostnader inräknade, på en hundring.
    Det är bara trist att turtätheten i min hemkommun är urusel, med en buss varannan timme utanför rusningstrafik, vilket omöjliggör kollektivresande.

  6. Fredrik skriver:

    En av mina vänner bor ca 10 km från jobbet. Han räknar med ca 16 kr om dagen i bensinpengar. Även om man räknar på en kostnad på 20 kr per mil (inkl slitage), dvs 40 kr om dagen så betalar han ca 800 kr i månaden för sina resor. Det är ungefär samma pris som ett SL-kort. Dessutom har han lyxen att slippa trängas och välja musik själv under resan.

    Bil måste han ha hur som helst eftersom han har 2 barn.

  7. Andreas Krohn skriver:

    @Fredrik: Jag jobbar i Gamla Stan. testa att lägga parkering 20 kronor per timme, 8 timmar, gånger fem dagar gånger 4,3 veckor på den kalkylen. Du landar på över 3000 kronor ytterligare. Din kalkyl låter som en rejäl glädjekalkyl. Dessutom måste din vän värdera sin tid till noll kronor i timmen, eller jobba någonstans helt utan bilköer.

  8. Klara skriver:

    Fredrik, värdeminskning, parkering, service och reparationer samt skatt och försäkring då?

  9. Fredrik skriver:

    Han jobbar i Ulvsunda i Bromma och de har företagsparkeringsplatser. Att ta sig dit går fortare med bil eftersom med kollektivt måste han åka både tunnelbana och buss.

    Värdeminskning, försäkring, service etc måste han betala oavsett om han tar bilen eller inte.

  10. Andreas Krohn skriver:

    @Fredrik: Jag har inget emot att man åker bil. Sist jag kollade skulle gratis parkering på jobbet förmånsbeskattas. Men det går kanske att planka där också. Service är väl i alla fall direkt beroende av att köra bilen väl?

  11. Fredrik skriver:

    Min mening är att det inte är lönsamt ekonomiskt för honom att byta till kollektivtrafik. Eftersom han har valt att ha bil pga sin familj så måste han ju göra service på bilen även om han tar tunnelbana till jobbet. Skattemyndigheten räknar på 18,50 kr i traktamente per mil, så mina 20 kr är inte en glädjekalkyl.

    Min situation är liknande. Jag åker från Fridhemsplan till Kungsträdgården varje dag. Tar mig 5 minuter. Kan dock inte välja att cykla eller gå då jag har ett brutet ben.

    Men det konstiga är att jag betalar samma pris som någon som pendlar mellan Södertälje till Norrtälje varje dag. Det är ingen flexibilitet, som det utlovades med de nya smarta åkkorten.

  12. PO skriver:

    @Fredrik. Beroende på bil varierar milkostnaden, men mellan 40 och 70 kr/milen är driftskostnaden på en helt vanlig standardbil. Exklusive parkering. Ofta är det bekvämare med bil (inte minst för att restiden kan vara den enda tid ensam man har på en dag), men inte är det billigare. Och i många fall är även tidsvinsten tveksam. Men den relevanta frågan är varför några tycker sig ha rätt att inte bidra. Med planka.nu logik så borde de även stå upp för skattesmitare.

  13. Fredrik skriver:

    Nej plankning är oförsvartbart håller jag med om.

    Jag håller inte med om att kostnaden är 70 kr per mil i driftkostnad. Min far brukar åka cirka 1000 mil om året och jag är säkert på att det inte kostar honom 70 000 bara i driftkostnad. Hans bil drar cirka 0,6 per mil.

    Jag är själv en regelbunden användare av lokaltrafiken, men tycker att de borde göra det mer flexibelt. Som jag nämnde innan tycker jag inte 800 kr i månaden är rimligt för min korta resväg.

  14. Andreas Krohn skriver:

    @Fredrik: Jag kan hålla med om att 800 kr för din resväg låter mycket i förhållande till en pendlare från Norrtälje. Samtidigt ger ju kortet dig möjligheten att resa även andra sträckor, vilket säkert är fallet för många pendlare,

    Vad gäller enkelbiljetter finns ju en prisdifferentiering. Men det är väl också en fråga om hur många uppdelningar och system man kan ha.

    Dessutom är ju biljetten subventionerad med 50% från skattebetalarna, dvs även från personer som inte åker kollektivt.

  15. Andreas Krohn skriver:

    Är det för övrigt någon som hört talas om folk som smiter från macken utan att betala, för att sedan ringa DN och kräva lägre bensinpris?

  16. Anna skriver:

    @Andreas, det kommer säkert någon sådan också, vänta bara.

  17. Exxet skriver:

    Ingerö briljerar i sin ledare:
    ”Det är hög tid att ställa dessa bortskämda glin i den offentliga skamvrån”

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/snalakarna-skickar-reserakningen-till-dig_6432582.svd

  18. jarre skriver:

    Tycker de borde sänka priserna istället, det skulle bli fler som betalade och alltså borde de ju tjäna på det!

  19. Andreas Krohn skriver:

    @jarre, detta har SL redan räknat på. De räknar med att prisökningen ger ett minskat resande på 3-5% vilket dessutom gradvis minskar över tid. Tveklöst ger därmed denna ökning höjda intäkter, vilket ger svag logik för att en prissänkning skulle ge ökade intäkter. Rimligen är priselasticiteten för resor till och från jobbet – givet att alternativa ressätt normalt är få – ganska låg.

  20. Fredrik skriver:

    Politikerna brukar alltid säga att det är billigt jämfört med andra städer så jag kollade upp priserna.

    I Malmö kostar ett 30 dagars kort 410 kronor.
    I Götebort kostar ett 30 dagars kort 445 kronor.

    Samma sak med enkelbiljetterna. I Malmö kostar det 19 kr, i Göteborg kostar det 21 kronor och i Stockholm 36 kr för en zon.

    Skillnaden är att i Stockholm gäller 30-dagarskortet i hela länet så att man kan resa från Norrtälje till Södertälje. Men de flesta har inte detta behov. Själv reser jag bara några få stationer med tunnelbanan varje dag och betalar nästan dubbelt jämfört med en person i Göteborg.

%d bloggare gillar detta: