Snygg EU-symbol

Jag tycker att symbolen för Sveriges ordförandeskap i EU blev snygg.

Tyvärr finns inga bilder på regeringens hemsida där man inte får Europaministern på köpet. Jag hade nog iof också sett till att det blev så om jag hade varit hennes pressekreterare…

SvD skriver mer om regeringens avsikter med och tankar om loggan. Resumé skriver att det kostade 1,3 miljoner kronor att ta fram loggan och den grafiska profilen. Det är inte fasligt dyrt.

Uppdatering 3 mars: Resumé skriver att kritiken mot loggan varit hård: ”Det är inte en tennisboll”. Hade någon väntat sig att läktarcoacherna inte skulle säga att de kunde gjort den bättre eller att gnällspikarna inte skulle gnälla? Knappast. Hur den än hade sett ut hade det funnits folk som hade klagat. Jag vidhåller att jag tycker att den är snygg.

6 Responses to Snygg EU-symbol

  1. Herr Hjontos skriver:

    Det är dyrt om man tänker på vad man får, en omgjord en omgjord ericsson logga

  2. Andreas skriver:

    Jo, fast det är ändå en hel del jobb bakom att ta fram sådana saker. En grafisk profil innehåller heller inte bara logga, utan också hur den ska användas, färgbakgrunder, typsnitt osv. Dessutom en rad rundor av idéer, fokusgrupper, tester och korrektur. Det finns exempel på betydligt dyrare loggor än denna. Jag hade blivit mer upprörd om de hade lagt 13 000 kronor på den, med tanke på hur mycket den lär användas.

  3. Arm skriver:

    Visst är den snygg men det är ju Pepsicola som har den loggon.

  4. Andreas skriver:

    Pepsi, Ericsson, fler bud?

  5. […] logo made by Bacon. Both Resume and Cap & Design, mainstream media and a lot of Swedish blogs have highlighted the news. Dagens Media, another Swedish media paper got an ongoing poll going where 83% […]

  6. Moris skriver:

    Lite sent inlägg men jag råkade just surfa in på sidan 🙂

    1,3 miljoner kronor för en logga. Frågan är hur många argument man kan trolla fram för att rättfärdiga en sådan hög kostnad. Det känns som att det skulle vara enklare om några vanliga designers som inte kostar skjortan kokade ihop några exempel som ett flertal erkända designers fick välja mellan.

    Tänk om Röda Korset skulle spendera 5 miljoner på en liten staty som skulle sitta på en reception nånstans… Skulle det inte vara så mycket bättre om pengarna gick till något vettigare? Och kom ihåg, jag själv är en designer och älskar att jobba med logotyper bland annat. Men allt har sina gränser och enligt mig så har gränsen för hur mycket regeringen bör spendera på en logga överskridits med 1,20 miljoner… dvs att de borde ha investerat ett hundra tusen som max. Jag trodde att vi befann oss i en kris trots allt…