Aftonbladet hjälper Sverigedemokraterna

Aftonbladet meddelar i ett välskrivet och troligen väl övervägt inlägg att de inte tänker tillåta valannonsering från Sverigedemokraterna. Tyvärr är jag övertygad om att Sverigedemokraternas strateger jublar, även om jag förvisso inte är säker på att de är smarta nog. Detta bidrar till deras martyrskap och anti-etablissemangsstämpel som de redan vinner så många röster på. Det skiljer ut dem från de partier som de vill peka ut som ansvariga för alla samhällets problem.

På ett sätt är det tufft av Aftonbladet. De är säkerligen medvetna om att de kommer att få skit för detta. Det syns i inlägget. Och jag är gärna med och försvarar att detta är ett sätt att använda tryckfriheten om man vill. Men jag tycker att det är korkat.

Folk kommer säkert att skriva många bloggposter om att detta är censur eller odemokratiskt. Men det är bullshit. Att tvinga Aftonbladet att ta in annonser vore diktatur. Att staten skulle bestämma vad Aftonbladet får ta in för annonser är censur. Att låta Aftonbladet publicera vad de vill är demokrati och tryckfrihet. Men Aftonbladet får också stå till svar för sitt agerande.

Nästa gång en tidning tar in en annons från Sverigedemokraterna kommer (sd) att få massor av gratisreklam på nyhetsplats. Tidningen som tar in annonsen måste försvara varför de gör det. Argumenten går att förutse, Sverigedemokraterna har samma rätt som andra partier att marknadsföra sig. Det är en del av demokratin. Att hindra dem skulle slå fel.

Jag dock tror knappast att AB kommer att backa. Även om det hjälper dem de inte vill hjälpa.

———————————————–

Fler bloggar om detta: Johan Ingerö, Erik Laakso, Kent Persson, Oskar Fredriksson och Per Ankersjö.

18 Responses to Aftonbladet hjälper Sverigedemokraterna

  1. Zeke skriver:

    Men aftonbladet hyllade Birgitta Dahl en gång i tiden när hon försvarade Pol Pot och hans mordiska framfart med sitt eget folk om dom inte var kommunistiska nog

  2. KLARTEXTEN! skriver:

    Tidningarna utgör den tredje statsmakten! Kan man inte agera demokratiskt inför ett riksdagsval så är det ytterst tragiskt!

    En fri och livlig debatt är vad som ger värde och substans i demokratin! Tragiskt att en stor tidning inte fattar detta!

  3. Sixten skriver:

    Sverigedemokraterna har samma rätt som andra partier att marknadsföra sig – häri har du rätt. Och naturligtvis har Aftonbladet rätt att vägra ta in deras annonser. Egentligen hade de inte behövt gå ut så här långt i förväg och tala om det. Det hade räckt att de helt enkelt vägrat under valkampanjen nästa år.

    Men … gjort är gjort. Och det säger mycket mer om AB än om svensk tryckfrihet/åsiktsfrihet etc.

    Alla som känner till något om verkligheten vet redan var AB står – mycket nära kommunisterna och vänstergänget inom SAP. Men också att AB måste tjäna pengar till sin verksamhet. Nu kan de rida ett bra tag på sin rubriker: Vi tar avstånd från …

    Dig, Krohn-iske gnällspik, skulle jag råda att gå in på SD:s hemsida och läsa igenom deras gedigna partiprogram för att lära dig lite mer. Och kanske få tips om vad du ska gnälla om lite då och då när du inte har annat att kritisera. Gör det!

    Det är absolut mycket upplysande kunskap du kan hitta där. Fjärran från alla myter och andrahandslögner som sprids. Och glöm inte ta av dig skygglapparna – var saklig och observant i din kritik!

  4. Svensken skriver:

    re: Sixten
    Om du hade skrivit detta på Aftonbladet som du skriver här, så hade du blivit censurerad !

  5. […] kränkande. — Röda Berget gillar beslutet. De som inte tycker det är vettigt: Erik Laakso | Krohniskt […]

  6. […] Krohniskt och Johan Ingerö och HAX och Erik Laakso och Utsikt från […]

  7. Andreas Krohn skriver:

    Sixten: Min blogg deklarerar tydligt att jag gnäller, i alla fall just på bloggen…

    Jag ska uttrycka mig enkelt: jag tror inte på vad Sverigedemokraterna skriver i sina officiella texter. Jag tror att det hela är kosmetika och båg för att dölja den verkliga agendan. Jag kan öppet säga att jag gillar inte Sverigedemokraterna och det kommer att subjektivt påverka min bild av dem. Jag har inte för avsikt att objektivt betrakta deras texter eller granska några löften.

    Å andra sidan är det ingen åsikt som jag bara utsätter Sverigedemokraterna för.

    Men du får gärna ge mig tips på andra saker att gnälla på, jag brukar kunna skjuta på det mesta. Det är det som är så jäkla skönt med att vara fri tyckare, man behöver inte ta ansvar eller skriva partiprogram!

  8. Andreas Krohn skriver:

    Svensken: Skriv vad du vill här, jag censurerar inte åsikter. Däremot möjligen väldigt grovt språk.

  9. Jonas skriver:

    Nej, SD är ju helt ute och cyklar, det kan man tydligt se i en tråd som denna
    https://www.flashback.info/showthread.php?t=511368

    😀

  10. […] Kent Persson, SSBD, Lisa Olsson, Utsikt från höjden, Bloggvärldsbloggen, Karin, Angie Roger, Krohniskt, Johan Ingerö, Henrik Alexandersson, Röda Berget,Andra bloggar om: Aftonbladet, Annonser, SD, […]

  11. kalle008 skriver:

    Utgår en enda skattekrona i stöd till Aftonbladet så bör de vara tvungna att ta in annonser från varje tänkbart politikst parti.

    Tyvärr vet jag inte om det är så, trots letande på nätet. Någon som vet?

  12. kjelle skriver:

    då är tydligen alla diktaturer läs f.d. sovjet m.m. demokratier när dom vägrar all massmedia som inte är statens komma till tals.

  13. kjelle skriver:

    ja dom har soc.bidrag

  14. kjelle skriver:

    ämnet berör tydligen s.k. flyktingar.största antalet flyktingar är de hemlösa som är flyktingar i sitt eget födelseland sverige vem visar empati för ca 20000hemlösa varav ca 8000 i sthlm.

  15. Paul Lindquist skriver:

    Andreas!

    Du slår verkligen huvudet på spiken. Att bli negativt särbehandlade är det bästa Sverigedemokraterna vet för dels får de gratisreklam, dels bekräftar det deras sympatisörers självbild av att vara mobbade och marginaliserade. Aftonbladets agerande hjälper snarare än stjälper detta främlingsfientliga parti.

  16. […] mot reklam från Sverigedemokraterna blev det en rejäl och nyttig debatt. Jag själv tycker (läs här) att beslutet bara var korkat eftersom det gynnar […]

  17. […] inte bara med halvsuspekta argument utan också genom en underdogposition. Jag har bland annat berört det vad gäller Aftonbladets annonspolicy som utestänger Sverigedemokraterna. Sd har en tendens att […]

  18. sportsinteraction…

    sportsinteraction is what I looked for to find your Teams and Conferences to Watch in College Football | OddJack … on Tuesday An informative post, probably will be a big help to some of the readers of this blog…I am still fuzzy on this though This …